فقر و بیماری کرونا در هائیتی جان مردم را می گیرد

به گزارش وبلاگ زرسید، پدیدار شدن اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در هائیتی مقام های این کشور و کارشناسان مسائل بشردوستانه را درباره نقص سیستم ایمنی مردم این کشور و احتمال بالای ابتلای آنها مضطرب کرد اما پیامدهای اقتصادی این همه گیری می تواند برای طبقه فقیر هائیتی حتی کُشنده تر باشد.

فقر و بیماری کرونا در هائیتی جان مردم را می گیرد

خبرگزاری فرانس 24 روز دوشنبه گزارش داد: در حالی که تلفات ناشی از ویروس کرونا در آمار رسمی هائیتی تا روز شنبه هشت نفر اعلام شده بود، پاندمی ناشی از کووید-19 در مراحل اولیه خود است و در این کشور دستور ماندن در خانه و حفظ فاصله اجتماعی برای بسکمک که معاش خود را از مالی غیررسمی و بدون نظارت دولت کسب می کنند، بخشی از زندگی لوکس و دست نیافتنی است.

هائیتی به عنوان فقیرترین کشور منطقه آمریکای مرکزی اعلام کرده که از 11 می (22 اردیبهشت) استفاده از ماسک در اماکن عمومی اجباری خواهد بود.

صرف نظر از استفاده از ماسک برای بسکمک از هائیتی ها مساله اصلی این است که امروز از گرسنگی یا فردا از کرونا بمیرند؟

صاحبان کسب و کار در شرق پورتوپرنس پایتخت در مخالفت با گزینه دوم به مقررات محدود کننده فعالیت های تجاری آنها به سه روز در هفته که به دستور شهرداری و در تلاشی بی فایده صادر شده است، اعتراض کردند.

پس از آن که در 19 مارس (29 اسفند) خبر ورود ویروس به این کشور اعلام شد، اکنون به نظر می رسد ترس مشتریان کمتر شده است و آنها به صورت سنجیده و به ویژه با توجه به وسایل بهداشتی اغلب محدودشان خرید می کنند.

غلات، دو سوم کالری روزانه طبقه متوسط هائیتی را تشکیل می دهد اما بهای برخی از چنین کالاهای اساسی در هائیتی در برخی از بازارها در مقایسه با سال 2019میلادی بیش از دوبرابر شده است.

سرعت افزایش تورم از ماه مارس (اسفند) تا به امروز بیشتر شده است و افزایش شدید قیمت ها در ارتباط با پاندمی کرونا، رکودی را که از حدود یک سال و نیم پیش شروع شده وخیم تر کرده است.

جوزف جوته نخست وزیر هائیتی در کنفرانس مالی سالانه ای که امسال به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: با پدیدار شدن نشانه های بحران، انتظار می رود تولید ناخالص داخلی کشور تقریبا 4 درصد کاهش یابد

خطر قحطی

اتزر امیلی اقتصاددان ارشد هائیتی گفت: منبع درآمد نیمی از هائیتی ها از طریق کشاورزی است هرچند که این بخش تنها 21 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد.

کارگران فقیری که زمین کوچکی دارند شاهد از دست رفتن درامد خود در فصل بین برداشت هستند و این امر کار را برای آنها جهت برداشت بعدی به ویژه با توجه به تهدید کنونی خشکسالی در برخی مناطق دشوارتر می کند.

مدتها قبل از این که ویروس کرونا اقتصاد جهان را فلج کند، سازمان ملل درباره نیاز فوری 40 درصد هائیتی ها به کمک بشردوستانه در سال 2020 هشدار داده بود.

براساس پیش بینی سازمان ملل از ابتدای ماه مارس تقریبا سه میلیون ها نفر از مردم هائیتی با ناامنی شدید غذایی روبرو خواهند شد.

جمعیت پناهنده هائیتی در کشورهای دیگر از مدتها قبل این کشور با ارسال پول به خانه و خانواده خود مانع از عمیق تر شدن فقر در کشورشان شده اند. براساس آمار رسمی، بیش از 3 میلیارد دلار هر ساله توسط افراد خارج نشین به هائیتی ارسال می شود که در مجموع یک سوم تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد.

اما این افراد که عمدتا در آمریکا بسر می برند با موج گسترده بیکاری که بزرگترین اقتصاد جهان را در نوردیده است، روبرو اند.،ایرنا

طبق پیش بینی وزارت اقتصاد و مالی هائیتی کمک مالی جمعیت خارج نشین هائیتی در ماه های آینده تقریبا تا یک چهارم کاهش می یابد.

کِسنر فارل اقتصاددان هائیتیایی گفت وقتی اقتصاد آمریکا آنفولانزا می گیرد هائیتی دچار ذات الریه می شود. میلیون ها شغل از دست رفته در آمریکا مطمئنا به وخامت شرایط فقر در هائیتی منجر خواهد شد.

اخبار مربوط به ویروس کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین

به "فقر و بیماری کرونا در هائیتی جان مردم را می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فقر و بیماری کرونا در هائیتی جان مردم را می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید