طنین زنگ پژوهش از فردا با طعم پژوهش اثربخش، فناوری ارزش آفرین و رونق فراوری

به گزارش وبلاگ زرسید، در حالی هفته پژوهش و فناوری از فردا برگزار می گردد که 19 سال از شروع آن سپری شده است و مفاهیمی چون پارک های علم و فناوری، واحدهای رشد و شرکت های دانش بنیان به ادبیات پژوهش و فناوری کشور اضافه شده و با نهادینه سازی این مفاهیم، علاوه بر آنکه گردش اقتصادی شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری به رقم 9 هزار و 700 میلیارد تومان رسیده است، 525 فناوری نیز از سوی این واحدهای فناور به سایر کشورها صادر شده است.

طنین زنگ پژوهش از فردا با طعم پژوهش اثربخش، فناوری ارزش آفرین و رونق فراوری

به گزارش وبلاگ زرسید، با توجه به نامگذاری 25 آذرماه به نام روز پژوهش از طرف شورای فرهنگ عمومی، چهارمین هفته آذرماه به نام هفته پژوهش نام گذاری و مسئولیت برگزاری این هفته به معاونت پژوهش وفناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سپرده شد. هفته پژوهش و فناوری، فرصت مناسبی برای توجه و تمرکز بر روی ابعاد مختلف امر پژوهش و فناوری در کشور است تا کلیه ذی نفعان ضمن اطلاع از فرایند و شرایط موجود در کشور برای آینده، برنامه ریزی و اقدامات بهتر و مهمتری را در دستور کار خود قرار دهند.

به همین منظور ستاد برگزاری هفته پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال 1379 برنامه های متعددی را با همکاری سازمان ها، نهادها، دانشگاه ها و مؤسسات مرتبط با پژوهش و فناوری برگزار می نماید. سال جاری نیز هفته پژوهش از مورخ 23 تا 29 آذرماه برگزار می گردد.

شناسایی توانمندی های پژوهش و فناوری مراکز تحقیقاتی، شناسایی و معرفی پژوهشگران برتر، امکان تجاری سازی یافته های پژوهش و فناوری (فن بازار)، فراهم کردن فضای همکاری بین پژوهشگران، برقراری ارتباط مراکز صنعتی و فراوریی با مراکز تحقیقاتی و نهادینه کردن پژوهش در سطح جامعه از اهداف برگزاری هفته پژوهش و فناوری به شمار می رود.

هفته ملی پژوهش و فناوری سال 1398 با شعار پژوهش اثربخش، فناوری ارزش آفرین، رونق فراوری از فردا شنبه، 23 آذر ماه با به صدا در آمدن زنگ پژوهش شروع به کار می نماید و در طی این هفته بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار (عرضه و تقاضای فناوری) و هفتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران برگزار خواهد شد.

در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار سال گذشته بیش از 800 تقاضای فناورانه از سوی 70 سازمان و شرکت در سامانه تستا ثبت شد که از این تعداد منجر به عقد 89 تفاهم نامه به ارزش تقریبی 120 میلیارد تومان در حوزه صنایع معدنی و فلزی، دفاعی، برق و انرژی، فناوری اطلاعات، تجهیزات پزشکی، گاز و پتروشیمی شد. از مجموع 89 تفاهم نامه امضا شده در نمایشگاه تستای سال گذشته، 19 تفاهم نامه تبدیل به قرارداد شد، ضمن آنکه 8 قرار نیز بین صنعت و فناوران در شرف انعقاد است. 45 تفاهم نامه بی نتیجه مانده و 17 تفاهم نامه در دست آنالیز است تا در نهایت به قرارداد قطعی منتهی گردد.

در کنار برگزاری دو نمایشگاه نیازهای فناورانه و عرضه توانمندی ها برنامه های دیگری اجرایی می گردد که همراستا با انتخاب عناوین روزهای هفته پژوهش، اجرایی می گردد که به این توضیح است:

شنبه 23 آذر: روز پژوهش و فناوری؛ مدرسه، دانشگاه و جامعه

در این روز زنگ پژوهش با حضور وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش به صدا درخواهد آمد و با برگزاری مراسمی از 28 دانش آموز پژوهشگر برگزیده تقدیر خواهد شد. علاوه بر آن مراسم درهای باز به منظور بازدید دانش آموزان از دانشگاه ها، مراکز علمی و پژوهشی و پارک های علم و فناوری و موزه علم و فناوری برگزار می گردد.

یکشنبه 24 آذر: روز پژوهش، فناوری و توسعه ملی

دوشنبه 25 آذر: که در تقویم به نام روز پژوهش نامگذاری شده است، روز گام دوم در پژوهش و فناوری

سه شنبه 26 آذر: پژوهش، فناوری و رونق فراوری

در این روز علاوه بر تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور، بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار (نمایشگاه تستا) و هفتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخلبرگزار می گردد.

چهارشنبه 27 آذر: روز وحدت حوزه و دانشگاه و عنوان آن: پژوهش، فناوری و اثربخشی اجتماعی

پنج شنبه 28 آذر: روز پژوهش و فناوری، مشارکت ملی

عملکرد حوزه پژوهش و فناوری

در سال 1393 تعداد واحدهای مستقر در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد 3 هزار واحد بوده است که این تعداد تا خاتمه سال گذشته به 7 هزار و 864 واحد رسید، ضمن آنکه تا خاتمه سال 1397 تعداد هزار و 625 شرکت مستقر در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد واحدهای فناور، پیروز به دریافت تأییدیه دانش بنیان از کارگروه ارزیابی شرکت های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شدند. این در حالی است که تعداد این شرکت ها در سال 1392 در کشور تنها 11 مورد بوده است.

راه اندازی این واحدهای فناور در پارک های علم و فناوری موجب اشتغال دانش آموختگان دانشگاه ها شد، به گونه ای که بیش از 56 هزار نفر از این افراد تا خاتمه سال 1397 در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد واحدهای فناور مشغول به فعالیت شدند. حدود 80 درصد از شاغلین دارای مدرک کارشناسی به بالا بودند. این تعداد در سال 1391 حدود 19 هزار نفر بوده است.

وزارت علوم پیگیری هایی برای افزایش بودجه مصوب پارک های علم و فناوری در سال 1398 داشته است که در این افزایش 3 پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، فناوری های نرم و صنایع خلاق جهاد دانشگاهی و فناوری اطلاعات و ارتباطات وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیروز به اخذ ردیف جدید شدند.

به استثنای یکی از پارک های علم و فناوری، اعتبارات هزینه ای 38 پارک علم و فناوری که از قبل دارای ردیف اعتباری بودند، از 50 درصد تا نزدیک به 145 درصد افزایش پیدا نموده است.

بودجه مصوب پارک های علم و فناوری (میلیارد تومان)

تعداد ایده های تجاری شده در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد از 587 ایده در سال 1391 به 2 هزار و 888 ایده در سال 1396 رسید و این میزان در سال 1397 بالغ بر 7 هزار و 708 ایده گزارش شد.

در سال 1391 تعداد 36 فناوری، خدمات و محصولات از سوی پارک های علم و فناوری و مراکز رشد کشور صادر شد که این میزان در سال 1395 به 234 فناوری و در سال 1396 به عدد 375 فناوری رسید.

گردش اقتصادی شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری در سال 1391، 171 میلیارد تومان بوده است که این میزان تا سال 1397 رشد صعودی داشته، به گونه ای که این میزان برای سال 1396 بالغ بر 7 هزار و 783 میلیارد تومان و برای سال 1397 به 9 هزار و 700 میلیارد تومان رسیده است.

به منظور توسعه فعالیت های پارک های علم و فناوری، دانشگاه ها از استقرار پارک های علم و فناوری در مجاورت دانشگاه ها با واگذاری بخشی از اراضی خود مشارکت داشتند که در این راستا همکاری دانشگاه با راه اندازی پارک در هرمزگان، شیراز، قزوین، ساری و کاشان محقق شده و در شهرهای تبریز، مشهد، کردستان، ایلام، گلستان، اراک و کرمانشاه در دست مذاکره است.

علاوه بر آن صندوق نوآوری و شکوفایی همکاری های خوبی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داشته است، به گونه ای که بسته همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی با پارک های علم و فناوری و مراکز فناوری وزارت عتف طراحی شد و 300 میلیارد تومان (بیش از 30 برابر) از منابع اقتصادی صندوق نوآوری و شکوفایی به صندوق های پژوهش و فناوری برای حمایت از واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک ها اختصاص یافت.

تعداد قراردادهای ارتباط با صنعت و جامعه در حال انجام

در سال 1392، سه هزار و 35 قرارداد همکاری صنعت با دانشگاه منعقد شد و این تعداد در سال 95 به 4 هزار و 249 قرارداد و در سال 1396 به 4 هزار و 723 قرارداد ارتقا یافت. بر طبق آخرین آمارها در سال 1397 تعداد 7 هزار و 24 قرارداد ارتباط دانشگاه با صنعت به امضا رسید.

راهکار های برطرف چالش های دستگاه ها در خاتمه نامه ها

تعداد خاتمه نامه های تحصیلات تکمیلی که مرتبط با قراردادهای ارتباط با صنعت و جامعه بودند، در سال 92، 559 مورد بود که این میزان در سال 96 به 657 خاتمه نامه و در سال 1397 به هزار و 548 خاتمه نامه رسید.

یکی دیگر از برنامه های وزارت علوم پشتیبانی از سازمان ها و وزارتخانه ها برای حل معضلات و چالش های آنها است که در این راستا وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و وزارت نفت تفاهم نامه هایی را با دانشگاه ها منعقد کردند.

علاوه بر آنها وزارت نفت تفاهم نامه همکاری با 9 دانشگاه و پژوهشگاه در حوزه بالادست صنعت نفت، همکاری با 12 دانشگاه و مرکز پژوهشی در حوزه پایین دست صنعت نفت و همکاری با دانشگاه و مرکز پژوهشی در حوزه اکتشاف منعقد نموده است.

سازمان محیط زیست نیز علاوه بر تشکیل کنسرسیوم دانشگاه ها برای مشارکت در پروژه های علمی بزرگ زیست محیطی، همکاری هایی در زمینه راه اندازی شبکه جامع پایش آلودگی کشور و استفاده از آزمایشگاه های شاعا داشته است. همکاری با دانشگاه ها برای احیاء تالاب های کشور از دیگر همکاری های این سازمان با وزارت علوم در جهت برطرف چالش ها بوده است.

علاوه بر آن در راستای تقویت و برقراری ارتباط منسجم در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی با بخش های جامعه و صنعت در همه حوزه های مختلف و همچنین عملیاتی کردن یافته های اعضای هیات علمی و آشنایی با نیازهای واقعی صنعت و جامعه، آیین نامه فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی در جامعه و صنعت از سوی وزارت علوم تدوین و ابلاغ شد. همچنین برای تسهیل در اجرای دوره های فرصت مطالعاتی تفاهم نامه های همکاری با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت نیرو، وزارت نفت، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت امضا شد.

تعداد فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی در جامعه و صنعت در سال 96 به تعداد 17 نفر بود که این تعداد در سال 97 به 50 نفر رسید.

اجرای طرح رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی

به منظور فرهنگ سازی رصد شرایط اشتغال دانش آموختگان در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و ایجاد نظام مناسب اطلاع رسانی به ذی نفعان در رابطه با شرایط اشتغال هریک از رشته های دانشگاهی و به منظور آگاهی بخشی به متقاضیان آموزش عالی، طرح اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در سال 97 با مشارکت بیش از 80 دانشگاه و مرکز آموزش عالی انجام شد.

در این مطالعات برای آنالیز درصد اشتغال دانش آموختگان برای رشته های مختلف، 15رشته به عنوان نمونه، انتخاب و درصد اشتغال این رشته ها در مقاطع مختلف در کل کشور با استفاده از داده های ثبت شده دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز آموزش عالی ترسیم شد که بر این اساس در مقطع کارشناسی دانش آموختگان رشته آموزش زبان انگلیسی بالاترین میزان اشتغال را داشتند و فارغ التحصیلان رشته تاریخ در انتهای این جدول نهاده شدند.

شرایط اشتغال دانش آموختگان در 15 رشته مقطع کارشناسی

نتایجه این مطالعات در مقطع کارشناسی ارشد به گونه دیگر شد؛ رشته مهندسی کامپیوتر از نظر میزان اشتغال دانش آموختگان در صدر نهاده شد و پس از آن مهندسی هوافضا و حسابداری نهاده شدند. رشته های تاریخ و آمار در انتهای این نمودار جایگزین شدند.

شرایط اشتغال دانش آموختگان کارشناسی ارشد در 15 رشته

آنالیز شرایط اشتغال دانش آموختگان در دوره دکتری نشان می دهد کهرشته مهندسی کامپیوتر در صندلی چهارم نهاده شد و به ترتیب رشته های اقتصاد، مهندسی هوافضا و مهندسی عمران در رتبه های اول تا سوم هستند. رشته های آمار و تاریخ نیز همچنان در انتهای این لیست نهاده شدند.

شرایط اشتغال دانش آموختگان دکتری در 15 رشته

به طور کلی نتایج این پایش نشان می دهد در تمامی مقاطع تحصیلی، رشته های فنی و مهندسی درصد اشتغال بالاتری دارند و در رشته های علوم انسانی و علوم پایه درصد اشتغال دانش آموختگان کاهش می یابد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "طنین زنگ پژوهش از فردا با طعم پژوهش اثربخش، فناوری ارزش آفرین و رونق فراوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طنین زنگ پژوهش از فردا با طعم پژوهش اثربخش، فناوری ارزش آفرین و رونق فراوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید