خبرنگاران افزایش آگاهی عمومی ضرورتی مهم برای مقابله با بیماری کرونا

به گزارش وبلاگ زرسید، کاشان- خبرنگاران- شیوع و افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا موجب رواج شایعه های بسیاری در فضای حقیقی و مجازی بین اقشار مختلف کاشان شده، چنان که بعضی حتی این میهمان ناخوانده را فاجعه ای مرگبار برای مبتلایان می دانند که بنا به اظهار نظر متخصصان، ماجرا چنین نیست.

خبرنگاران افزایش آگاهی عمومی ضرورتی مهم برای مقابله با بیماری کرونا

بر اساس آخرین داده های در دسترس، ویروس موسوم به کووید 19 از ووهان، ششمین شهر پرجمعیت در چین شروع و سایه سیاه شیوع این درد بی درمان به تدریج در سایر کشورهای دنیا گسترش یافت.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از ابتلای هشت نفر در این استان به ویروس کرونا و فوت یکی از آنها بر اثر این بیماری تا ظهر روز پنجشنبه، هشتم اسفندماه اطلاع داد و پیش تر هم 36 مورد مشکوک در منطقه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی کاشان شناسایی شدند که البته تا این لحظه شمار افراد مبتلا 6 نفر اعلام شده است.

بعضی مطالب به طور جسته گریخته از زمان اعلان خبر مشاهده کرونا در ایران از سوی افراد متخصص و غیرمتخصص در رسانه ها و فضای مجازی انتشار یافته است که موجب شد تا از یک سو حساسیت های نابجا و از سوی دیگر بعضی بی تفاوتی ها، ناپرهیزی ها و حتی سودجویی هایی را بدون دریافت اطلاع کافی از اصل ماجرا ببینیم.

این روزها نامطلعی عمومی بستر شیوع 2 آفت همزمان، کرونای جدید و جولان سودجویان را فراهم نموده است؛ چنان که بعضی برای در امان ماندن از این ویروس حتی به ماسک های یکبار مصرف و دستمال های آنتی باکتریال هم رحم نکردند.

شیوع ویروس کرونا به عنوان آزمونی مهم دیگری در تاریخ خلقت در همین چند روز گذشته برندگانی مانند پزشکان، پرستاران و بهورزان، خیران، پویش های تزریق امید در جامعه به ویژه بین مبتلایان و خانواده متوفیان یا بازندگانی سیه روی همچون دلالان، احتکارنمایندگان و شایعه پراکنان داشت اما گذر از این روزهای سخت و تلخ، تنها در گروی ارتقای مطلعی عمومی است.

بر اساس آخرین آمارها البته 54 نفر از میان مبتلایان به ویروس کرونای جدید در کشور درمان شدند اما همچنان در زمان حاضر حساب و کتاب شرایط نقاط مختلف درگیر این بیماری نشان می دهد که اگر همکاری مردم و برنامه ریزی از سوی مسوولان تحقق نپذیرد، می تواند به افزایش شمار مبتلایان و تحمیل بار هزینه های سنگین جسمی، اقتصادی و روانی بر دوش جامعه و نظام سلامت کشور منجر گردد.

کووید 19 چیست؟

رییس شبکه بهداشت شهرستان در نشست توجیهی و آموزشی بیماری کرونای جدید در دانشگاه علوم پزشکی کاشان تشریح کرد: ویروس ها در حقیقت با باکتری و قارچ تفاوت شان در این است که آنها بیشتر شرایط یکسانی دارند اما به طور معمول ویروس ها ریزتر هستند و به دلیل تغییر شکلی که می دهند، طیف دارویی ضدویروس کمتری داریم.

مسعود دهقانی اضافه نمود: سالانه تنوعی از ویروس ها را تجربه می کنیم و در خصوص سرماخوردگی به حدود یک هزار مورد می رسد؛ به ویژه بچه هایی که تازه وارد اجتماع می شوند به طور معمول با سرماخوردگی روبه رو می شوند اما بیشتر کوشش می گردد تا با استراحت و مصرف مواد مقوی بیمار بهبود یابد زیرا خود بدن پس از مدتی ضد ویروس را فراوری می نماید؛ از این رو بیشتر پزشکان بر این باور هستند چندان دارو تجویز نگردد چرا که با گذشت مدتی از زمان ابتلا به ویروس، سیستم ایمنی بدن ترشحاتی برای مقابله با آن خواهد داشت و در نتیجه موجب بهبودی خواهد شد.

وی بیان نمود: کرونا ویروس هم بر اساس این الگو چند سوی خود را در جامعه انسانی تظاهر و به دلیل تازگی برای جمعیت، تعدادی را مبتلا نموده است؛ کرونای جدید هم ماه میلادی دسامبر 2019 در منطقه ای که نسبت به عرضه انواع گوشت زنده و غیرزنده اقدام می کردند، خیزش نموده است.

رییس شبکه بهداشت کاشان اضافه نمود: اگرچه علت اصلی هنوز کشف نشد اما به دلیل شباهت با ویروس های سارس یا مِرس که در سال های گذشته در بخش هایی از چین و عربستان شاهد بودیم، کرونای جدید نام گذاری شد که به اختصار کووید 19 می گویند.

وی اظهارداشت: نخستین بار مراجعه بعضی افراد با علایمی مانند تب و لرز، سرفه و تنگی نفس شدید که احتیاج به بستری داشتند موجب شناسایی این ویروس در چین شد و به تدریج اطلاعات تکمیلی نشان داد که ویروس از حیوان واسطه به انسان و سپس از انسان به انسان منتقل شد که البته این احتمال هم وجود دارد که در گونه حیوانی برخلاف انسان واکنش حادی نداشته باشد.

دهقانی ادامه داد: علایم اولیه کرونای جدید مانند سرماخوردگی های ویروسی است اما تب و بدن درد و سرفه مهم تر و سایر علایمی مانند آبریزش بینی هم ممکن است در بیمار وجود داشته باشد اما درصدش کمتر است.

به گفته وی بعضی افراد حتی با وجود ابتلا به ویروس کرونا ممکن است دچار تب خفیفی شوند و در مقابل بعضی دیگر با وجود سرفه های شدید و خلطی، آلوده نباشند؛ اختلاف نظر بین پزشکان در خصوص بیماری هم از این امر سرچشمه می گیرد.

رییس شبکه بهداشت کاشان گفت: مصرف سوپ و مایعات گرم، استراحت و بالا بردن سیستم ایمنی بدن تا زمان بهبودی در همه موارد از سرماخوردگی تا آنفلوآنزا و کرونا مورد تاکید پزشکان است اما افراد دچار اضطراب که به طور قطع موجب کاهش مقاومت سیستم ایمنی بدن می گردد، در کنار بزرگسالان به ویژه افراد دارای بیماری های زمینه ای از جمله نارسایی قلبی و زنان باردار تا به امروز به عنوان گروه های آسیب پذیرتر شناسایی شدند.

وی با اشاره به آمارها اضافه نمود: برخلاف تصور شایع، بچه ها هم ممکن است این بیماری را بگیرند اما چون بدن شان به هر علتی مقاومت داشته به موارد منجر به فوت چندانی ختم نمی گردد و یکی از علت های تعطیلی مدرسه ها هم این است که فرزندان می توانند بیماری را به بزرگتر خود منتقل نمایند.

میزان مبتلایان و راه های پیشگیری

دکتر دهقانی، تقویت روحیه امید در جامعه را ضروری برشمرد و توضیح داد: بین 98 درصد از مبتلایان به کرونا ویروس در دنیا بهبودی داشتند و تنها 2 درصد آمار به فوت منجر شده است.

وی به انتقادها در خصوص تفاوت احتاقتصادی آمارها در ایران نسبت به سایر نقاط اشاره و تشریح کرد: بعضی ممکن است به علایمی خفیفی مبتلا شده و احتیاجی به مراجعه برای درمان نداشته باشند؛ بسیاری بیماران با رعایت مسایل بهداشتی، مراقبت های ابتدایی، استراحت و سپری شدن دوره درمان بهبود می یابند و ممکن است 10 درصد مبتلایان احتیاج به بستری پیدا نمایند.

رییس شبکه بهداشت کاشان تاکید نمود: ویروس سنگین است و در قالب خروج قطره های آبی از ترشحات دهان، بینی یا چشم فرد مبتلا به کرونا، موجب انتشار بیماری می گردد.

وی با اشاره به ادعاها مبنی بر زنده ماندن ویروس 24 تا 48 ساعت در محیط های سرد و مرطوب اضافه نمود: ماندگاری بین چهار تا 6 ساعت در نقاطی با دمای معمولی هم عنوان شده که البته هنوز از نظر علمی اثبات نشده است.

دهقانی ادامه داد: مردم به ویژه افراد مبتلا اگر از دست دادن، روبوسی کردن و لمس کردن سطوح در معرض آلودگی خودداری نمایند، زنجیره انتقال بیماری قطع خواهد شد چرا که تا به امروز بنابر نظر بیشتر پزشکان، این ویروس با قطره های آلوده انتقال می یابد؛ اگرچه بعضی هم ممکن است بر انتقال از راه هوا اشاره داشته باشند.

وی تشریح کرد: برای مثال هنگام سرفه و عطسه در خانه، مسجد، تاکسی، اتوبوس یا هر مکان دیگری اگر ترشحات فرد بیمار روی سطوحی مانند، فرش، رایانه، کتاب، لباس، میز یا دستگیره درب بپاشد و فرد دیگری آن را لمس کند و به نقاطی مانند دهان، بینی یا چشم خود بمالد، به احتمال زیاد مبتلا خواهد شد.

رییس شبکه بهداشت کاشان اضافه نمود: بر این اساس افراد باید در کنار خودداری از هر گونه اجتماع غیرضرور و استفاده از وسایل مشترک مانند لیوان، قندان، حوله، چادر نماز، مهر، سجاده یا اتوماتیک، هنگام عطسه و سرفه دستمال جلوی دهان و بینی خود بگیرند و سپس آن را در کیسه زباله دربسته قرار بیاندازند و دست های خود را مرتب با آب و صابون بشویند.

وی گفت: به هر روی ممکن است افراد سطحی آلوده را لمس نمایند اما در نهایت باید با الکل 70 درصد یا آب ژاول با درصد اختلاط یک به 49 مخلوط و برای ضد عفونی سطوح زمینی یا سرویس های بهداشتی استفاده نمایند که البته این محلول تا 24 ساعت قابل استفاده خواهد بود.

دهقانی اظهارداشت: ضدعفونی با این روش در راستای ویروس زدایی از سطوح در کنار رعایت بهداشت فردی می تواند زنجیره انتقال را قطع کند و بیماری تمام گردد.

وی با اشاره به امکان مقاومت بیشتر بدن انسان در برابر کرونا ویروس جدید همانند آنفلوانزا در آینده تاکید نمود: هنوز برای هرگونه اظهار نظری زود است و باید منتظر یافته های بیشتر باشیم اما در زمان حاضر رعایت فاصله بین افراد باید مدنظر باشد که البته آن هم در گروی این است که افراد مشکوک یا مبتلا از لمس سطوح و دیگران خودداری نمایند.

مشارکت عمومی تنها راه قطع شیوع کرونا

رییس شبکه بهداشت کاشان حساسیت ها در خصوص آمار میزان مبتلایان به ویروس کرونا را یادآور شد و توضیح داد: 2 ماه آینده از نظر اوج دریافت میزان ابتلا بسیار حساس است و مگر اینکه آشنایی مردم افزایش یابد و همه مسائل بهداشت فردی را رعایت نمایند.

وی با بیان اینکه بعضی با نگاه تردید به موضوع نگاه می نمایند، اضافه نمود: اگر دانش مردم در جامعه 500 هزار نفری این منطقه مبنی بر راه های پیشگیری و انتقال از ویروس کامل نباشد، اوج زیادی خواهیم داشت، میزان بستری چند برابر خواهد شد و البته بخش های بیمارستانی هم کم خواهد بود.

دهقانی گفت: آمار مبتلایان در درجه دوم اهمیت قرار گرفته است، بعضی به جای مطلع سازی به دنبال آمارسازی و زمان سازی هستند و کوشش دارند به موضوع جلوه های دیگری بدهند؛ در حالی که باید همه یاری کنیم تا میزان ابتلا کاهش یابد و زنجیره قطع گردد.

وی با اشاره به بعضی شایعه ها در خصوص پنهان کاری آمارها اضافه نمود: آزمایش نخست، تنها وجود ویروس کرونا را به طور عام تشخیص می دهد که اینها به عنوان مبتلا عنوان در نظر گرفته نمی گردد، بلکه مثبت شدن کیت آزمایش کووید 19 ملاک تشخیص و اعلام از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

رییس شبکه بهداشت کاشان اظهارداشت: قصد و دلیلی برای پنهان کردن آمار شمار مبتلایان وجود ندارد، این ویروس به دلیل جدید بودن به تظاهر علایم منجر می گردد اما به تدریج ممکن است با مقاومت سیستم ایمنی بدن فرد روبه رو و از میزان و شدت آسیب ها و تلفات کاسته گردد.

وی به ناشناخته بودن ویروس کرونای جدید اشاره نمود و یادآور شد: بعضی پزشکان بر این باور هستند، از زمانی که ویروس از راه دهان، بینی یا چشم وارد بدن انسان می گردد، می تواند بین 2 تا 14 روز بدون علایمی واگیر داشته باشد و در مقابل بعضی باور دارند که از زمان شروع سرفه یا عطسه امکان سرایت دارد که البته هنوز ثبات نشده است.

دهقانی با تاکید بر لزوم خودداری مردم از سفرها و رفت و آمدهای غیرضرور گفت: توصیه به ماندن در خانه و رعایت موارد بهداشتی برای قطع شدن زنجیره است اما بعضی با بی توجهی به هشدارها، موجب تشدید شرایط شیوع بیماری می شوند.

وی در خصوص تمهیدات اجرا شده، توزیع تدریجی اقلام مورد احتیاج برای جلوگیری از ابتلای کادر درمانی مانند پزشکان، پرستاران و بهورزان به ویژه در بخش عفونی بیمارستان شهید بهشتی کاشان را به عنوان مهم ترین گروه در معرض خطر ابتلا یادآور شد.

رییس شبکه بهداشت کاشان با بیان اینکه بسته به میزان آلودگی افراد علایم بیماری ظاهر می گردد، تاکید نمود: مردم اگر علایمی مانند سرماخوردگی دارند، نخست بهتر است از خانه بیرون نیایند و افراد در معرض خطر از جمله در نانوایی ها، میوه فروشی ها و بقالی ها با رعایت فاصله، استفاده از دستکش و ماسک را در دستور کار قرار دهند و متصدیان واحدهای صنفی سطوح را به طور مستمر با شوینده ها و مواد ضدعفونی پاک سازی نمایند چرا که هر فردی امکان دارد مبتلا به ویروس خاموش باشد.

وی خودداری از دست به دست کردن پول و به جای آن استفاده از کارت های بانکی را اشاره و تاکید نمود: ماسک بیشتر برای مبتلایان توصیه شد که چرا که از 120 تا 240 برابر می تواند از پخش ویروس هنگام سرفه و عطسه ناگهانی جلوگیری کند و همه مراجعه نمایندگان و خدمات دهندگان بهتر است تا اطلاع بعدی موارد را مورد توجه قرار دهند.

دهقانی با بیان اینکه حرارت بالا ویروس را از بین می برد، اضافه نمود: مردم از خرید مواد غذایی فله و روباز خودداری نمایند چرا که امکان دارد فرد نامطلع به بیماری خود، بدون توجه با یک عطسه موجب آلوده شدن مواد غذایی و انتقال ویروس گردد.

به گفته وی، این بیماری قابل پیشگیری است و در زمان حاضر با راهکارهای ساده مانند رعایت فاصله منطقی با دیگران (دست کم یک متر)، ضدعفونی کردن سطوح، خودداری از ازدحام جمعیت، روبوسی و دست دادن و شستن مداوم دست ها با آب و صابون می توان از شیوع و ابتلا به آن جلوگیری کرد.

افراد دارای مسائل و علایم تنفسی مانند سرفه و تب و لرز و افراد مسن دارای بیماری های زمینه ای باید فوری به مرکزهای درمانی مراجعه نمایند و افراد دارای علایم خفیف سرماخوردگی بهتر است در خانه بمانند و استراحت نمایند.

شماره 3113 با 14 خط تماس آماده ارایه هدایت و مشاوره به شهروندان اصفهان است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ویروس کرونا تا به امروز در 20 استان از جمله اصفهان شیوع پیدا نموده که 245 نفر به آن مبتلا شدند و 26 نفر جان خود را از دست دادند.

جمعیت نزدیک به 500 هزار نفری شهرستان های کاشان و آران و بیدگل زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار گرفته است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران افزایش آگاهی عمومی ضرورتی مهم برای مقابله با بیماری کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران افزایش آگاهی عمومی ضرورتی مهم برای مقابله با بیماری کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید