خبرنگاران بازنگری هنر خوشنویسی در دوران کرونا

به گزارش وبلاگ زرسید، اهواز - خبرنگاران - هنر خوشنویسی در دوره شیوع ویروس کرونا به رغم اینکه فعالان و علاقمندان این رشته را با محدودیت هایی روبرو کرده است اما فرصتی برای بازنگری در آثار و شیوه های تدریس به وجود آورده است.

خبرنگاران بازنگری هنر خوشنویسی در دوران کرونا

به گزارش وبلاگ زرسید فعالیت های فرهنگی و هنری در دوره شیوع کرونا مانند دیگر مشاغل با آسیب های جدی روبرو بوده است و هنر خوشنویسی به عنوان یک هنر اصیل ایرانی با داشتن هنرجویان و علاقمندان بی شمار در شهرهای مختلف ایران نیز از این آسیب بی بهره نمانده است.

در این جهت برگزاری تمام کلاس های حضوری، نمایشگاه ها و کارگاه های خوشنویسی ممنوع و شرایط برای برگزاری کلاس به صورت مجازی با چالش هایی همراه بوده است که بعضی از آن به عنوان فرصت و بعضی تهدید، یاد می کنند.

بررسی سرمشق خوشنویسی با رعایت پروتکل های بهداشتی

رضا زدوار رییس انجمن خوشنویسان خوزستان در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ زرسید با اشاره به دستور العمل های بهداشتی ستاد مبارزه با کرونا گفت: برگزاری کلاس های حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی ، مشخص زمان مشخص برای دریافت سرمشق از استاد به صورت انفرادی و کم کردن ساعات آموزشی برای بررسی سرمشق خوشنویسی در دوره شیوع کرونا در خوزستان اجرا شده است.

زدوار با بیان این که در ایام شیوع کرونا استفاده از فضای مجازی برای آموزش هنرجویان برقرار بوده است گفت: این آموزشها ازطریق فرستادن فایل های آموزشی در شبکه های اجتماعی و برقراری کلاس های آنلاین با اعلام زمان مشخص با موضوعاتی مانند : فضا سازی ،ترکیب بندی و تراش قلم در خوشنویسی انجام می شد که استقبال هنرجویان را به همراه داشت.

وی در ادامه گفت: شیوع ویروس کرونا از لحاظ مالی برای خوشنویسی یک تهدید بود براین اساس خیلی ازاماکن فرهنگی،فرهنگسراها و نمایشگاه ها تعطیل و یا متضرر شدند ولی از لحاظ شخصی فرصتی برای هنرمند دست داد تا به بازنگری در کار خوشنویسی بپردازد و با تمرکز در سبک های مختلف به تمرین و خلق آثار تازه مبادرت کند لذا بعضی از هنرمندان این تهدید را به فرصت تبدیل کردند .

رییس انجمن خوشنویسان اهواز با اشاره به بازنگری در آثار خود در دوره شیوع کرونا گفت: کارهای جدیدی بر روی تراش قلم انجام داده ام که فرصتی برای ارایه آثار با این نوع قلم شده تا آنجا که با ارسال این نوع قلم به خارج از کشور مورد استقبال دانشگاه های هلند و فرانسه قرار گرفته است لذا آثار به وجود آمده با تراش این نوع قلم، به عنوان یک فرصت و تجربه تازه محسوب می شود.

زدوار اضافه کرد: برای برگزاری نمایشگاه حضوری تلاش هایی صورت گرفت ولی به دلیل عدم حمایت متولیان این حوزه نتوانست شکل بگیرد،لذا برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی از طرف بعضی از استادان و هنرجویان انجمن خوشنویسی به صورت شخصی انجام شد و انجمن خوشنویسان نتوانست نمایشگاه مجازی برقرار کند.

وی با اشاره به عدم حمایت مالی از انجمن خوشنویسان اهواز گفت :با شیوع ویروس کرونا و رکود بازار در حوزه های هنری تا به امروز هیچ حمایت مالی از طرف متولیان مربوطه و اداره کل ارشاد اسلامی با وجود درخواست های اجرا شده صورت نگرفته است .

زدوار با این توضیح که هنر خوشنویسی در پیوند با نقاشی به خلق آثار بدیع و تازه می انجامد گفت: هنرهای نوین شامل تصاویر و تابلوهایی است که از ترکیب و تلفیق نقاشی با هنر خوشنویسی پدید می آید و همراهی موسیقی با خط می تواند فضای آرام بخش روحی و معنوی را برای هنرمند خوشنویس فراهم کند و به دنبال آن ارتباط خوشنویسی با ادبیات و شعر نیز رابطه تنگاتنگی دارد.

وی با اشاره به سبک های مختلف خوشنویسی گفت: بیشترین استقبال از سبک نستعلیق و بعداز آن خط شکسته نستعلیق و به دنبال آن خط نسخ که خط عربی است و در آخر خط ثلث از طرف هنرجو ها صورت می پذیرد.

زدوار در ادامه گفت: هم اکنون سه نفر به عنوان استاد و پیشکسوت خوشنویسی در سطح استان ، 70 نفربا مدرک فوق ممتاز در شهرهای مختلف استان ، بیش از 500 نفربا مدرک ممتاز از انجمن خوشنویسان ایران ، 2 هزار نفر با مدرک عالی و بیش از سه هزار نفربا مدرک مقدماتی و متوسط در حال فعالیت در این انجمن هستند.

انجمن خوشنویسان یک نهاد مستقل است

معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با این توضیح که انجمن خوشنویسان ایران یک نهاد مستقل است گفت : این انجمن با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی شده است.

ناصر آریایی افزود: تشکیلات و فعالیت های انجمن ها،زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و ما فقط به نوعی با آن ها همکاری می کنیم .

وی اضافه کرد: انجمن خوشنویسان یک مکان درآمدزا است و هزینه های آن از این راه جبران می شود لذا این اداره با در اختیار قرار دادن بهترین مکان و کلاس مجزا در خانه هنر و تجهیز میز و صندلی و کولر در کلاس ها،همچنین پرداخت قبوض برق این مکان به همکاری با آن ها می پردازد.

آریایی نیا ادامه داد: هر بودجه ای که به انجمن ها داده می شود به خاطر برنامه ای است که آن انجمن برگزار می کند به طور مثال اگر انجمن هنرهای تجسمی درخواست یک کارگاه یا برگزاری نمایشگاه داشته باشد ضمن دریافت مجوز از اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی در برگزاری آن رویداد مشارکت می کنیم .

وی در مورد برگزاری فعالیت انجمن ها در دوره شیوع کرونا گفت :در این مورد تابع دستورات ستاد استانی کرونا عمل کردیم و با دادن بخشنامه کلی به انجمن ها تمام فعالیت ها شامل برگزاری نمایشگاه، تمرینات نمایشی ،کلاس های آموزشی مختلف، کنسرت و اکران فیلم در سینما در شرایط قرمز استان تعطیل اعلام شد و بعد از آن با رعایت دستورات بهداشتی و پروتکل ها فعالیت این مراکز برقرار شد.

آریایی نیا با اشاره به هدایت هنرمندان در همه رشته های هنری برای دریافت تسهیلات بانکی گفت: در رسانه و سایت اداره کل ارشاد اسلامی خوزستان شرایط دریافت تسهیلات بانکی ازطریق سامانه کارا اعلام شد تا از این طریق ثبت نام کنند و بخشی ازخسارت مالی این هنرمندان جبران شود .

وی اضافه کرد: ذات کار هنری در همه رشته های هنری بسیار ارزشمند است و هنر می تواند در زندگی روزمره تاثیر گذار باشد و تلاش می کنیم تا رونق هنر در استان خوزستان بهتر شود.

لزوم برقراری کلاس از طریق فضای مجازی

کریم کیانی مدرس خوشنویسی در انجمن خوشنویسان اهواز در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ زرسید ضمن اشاره به برگزاری کلاس ها قبل از شیوع کرونا گفت : طبق روال گذشته کلاس ها با تعدادی هنرجو تشکیل می شد و در جریان کلاس هنرجو می توانست از اشکال گیری و سرمشق دیگر هنرجوها که به صورت انفرادی انجام می شد استفاده کند ولی با شیوع ویروس کرونا کلاس های انجمن تعطیل شد و با ادامه این بیماری ، لزوم برقراری ارتباط با هنرجو ازطریق تشکیل گروه در فضای مجازی ضرورت پیدا کرد و ارسال تکالیف به صورت عکس و فایل برای دریافت سرمشق و رفع اشکال انجام گرفت.

وی اضافه کرد: در مدت تعطیلی انجمن شیوه تدریس مجازی برای هنرجویانی که با قلم نی کار می کردند درسطوح مقدماتی و حتی ممتاز نیاز به تراش قلم توسط استاد است که دراین دوره با مشکل روبرو شد، لذا بعضی هنرجو ها با فضای مجازی به راحتی ارتباط برقرار کردند ولی تعداد زیادی از هنرجوها در این دوره ریزش کردند .

کیانی با اشاره به بازگشایی کلاس های خوشنویسی انجمن در مهرماه امسال گفت : نحوه حضور هنرجو در کلاس با تعداد کمتر و آموزش به صورت انفرادی و با رعایت فاصله اجتماعی ، زدن ماسک و استفاده از مواد ضد عفونی کننده انجام می شود.

وی ادامه داد : تصمیم برای برگزاری نمایشگاه جمعی هنرجوها به صورت مجازی گرفته شده که با اعلام فراخوان و گردآوری آثار منتخب هنرجویان بر روی صفحات رسمی سایت انجمن و یا از طرق سایت های مخصوص نمایش آثار هنری انجام می شود.

وی گفت: همچنین ارتباط های تصویری زنده در موضوعات تراش قلم ،فضا شناسی و ترکیب فضا در قالب های مختلف به صورت فردی و مشترک برای هنرجوها در فضای مجازی انجام شد .

این مدرس خوشنویسی توضیح داد: حضور مدرس در کلاس برای بعضی از هنرجوها که در سطح بالاتری قرار دارند بصورت مشاوره است ولی در مورد هنرجویان دوره مقدماتی بخشی از تدریس، دیدن دست استاد درنوشتن سرمشق و کتابت می باشد که بسیار ضروری است لذا این ضرورت را با تولید محتوای حرفه ای با اهداف آموزشی مشخص در فضای مجازی می توان جبران کرد .

کیانی با اشاره به تاثیر هنرهای مختلف در زندگی روزمره گفت: هنر انواع حس ها شامل ترس، خشونت و مهر را منتقل می کند ولی در مورد هنر خوشنویسی تمرین آرامش را می توان تجربه کرد حس ناب آرامش که در سنین مختلف برای بدست آوردن آن هزینه می کنیم در هنر خوشنویسی نمود بیشتری پیدا می کند .

وی ادامه داد: تجربه نبودن حضوری در کلاس درس این مزیت را داشت که کارگردآوری یک مجموعه تخصصی آموزش مقدماتی با موضوع خوش خطی را شروع کنیم و در مرحله تدوین آن هستیم ،این فضا فرصتی را برای ما فراهم کرد که شیوه های تدریس گذشته را بازنگری کنیم و ببینیم که آیا برای همه شرایط قابل اجرا است ، لذا لزوم تغییر اساسی درآموزش خوشنویسی به صورت تولید محتوا و پیدا کردن روش های جدید تدریس ضروری است.

این مدرس خوشنویسی در پایان با اشاره به کاربرد خوشنویسی در اوغات فراغت و قرار دریافت آن در سبد خانواده گفت: هنر خوشنویسی تاثیر بسکمک بر نوشته های کودک و نوجوان دارد و ارزش گذاری و دیدگاه آنها به ادبیات و زبان فارسی را تغییر می دهد ، لذا تاثیرات جانبی خوشنویسی در رشد شخصیت فرهنگی فرد خیلی بیشتر از جنبه هنری آن می باشد و در تداوم فرهنگ ایرانی کمک کننده است.

خوشنویسی به معنی زیبانویسی یا نوشتن همراه با خلق زیبایی است و فردی که این فرایند توسط او انجام می گیرد خوش نویس نام دارد،وسایل و ابزار خوشنویسی در خلق یک اثر مطلوب بسیار مؤثرند. نستعلیق ،شکسته نستعلیق، ثلث ،نسخ از انواع خط خوشنویسی می باشد.

گزارش از شهره شیرالی

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران بازنگری هنر خوشنویسی در دوران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بازنگری هنر خوشنویسی در دوران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید