بحران در شعر و شعرهای سلاخی شده

به گزارش وبلاگ زرسید، غلامحسین چهکندی نژاد از بحران در شرایط شعر و شعرهای سلاخی شده می گوید، اما به اصل ادبیات امیدوار است و معتقد است که این موج می گذرد.

بحران در شعر و شعرهای سلاخی شده

این شاعر در گفت وگو با وبلاگ زرسید، درباره شرایط شعر در سالی که گذشت و تاثیر وقایع اجتماعی بر آن اظهار کرد: حالا شرایط شعر در یک شرایط بحرانی است. البته نه این که به سال قبل مربوط باشد، قبلا هم تقریبا همین طور بود. البته جریان اصلی شعر که همواره به راه خودش ادامه می دهد ولی الان به طور کلی در زمینه ادبیات و خصوصا شعر هرج و مرجی ایجاد شده است. اگر دقت کنید می بینید که هر کس هر چه را می خواهد انتشار می دهد، کتاب هایی هم که چاپ می شوند اکثرا فاقد ارزش هستند و هیچ نوآوری ای در آن ها به چشم نمی خورد. حالا هم در شرایطی بحرانی هستیم که خودش تاثیر بیشتری می گذارد.

او معتقد است که ادبیات نقش خیلی حیاتی ای در امید دادن برای زندگی، عشق و هر آن چه انسانی است دارد، چون ادبیات حقیقی است.

چهکندی نژاد در ادامه با بیان این که مشکل نسل جوان امروز فقر مطالعه است گفت: وقتی نگاه می کنیم می بینیم که نسل دهه 40 تا نسل دهه 70، نسل کتاب خوانی بودند. امروزه فضای مجازی خیلی مطالعه را کم رنگ نموده و در کنارش متن های به هم ریخته و شعرهایی که به اصطلاح شعر نیست هم رایج شده است. سرقت ادبی هم خیلی اتفاق می افتد که این شعرها هم سلاخی شده است، یعنی کسانی که شعرها را به اسم شاعران دیگر منتشر می نمایند ناوارد هستند و نشان دهنده این است که این ها مطالعه ندارند. ایرادهای زیادی هم از جمله ایرادهای چاپی در این کارها هست.

این شاعر اضافه نمود: اگر دقت کنیم، می بینیم که شعرها حالت شلخته ای پیدا نموده اند. خیلی ها شعر شاملو را به اسم سهراب یا فروغ می نویسند. البته من به اصل ادبیات خیلی امیدوار هستم و این ها همه مثل موجی عبور می نماید و اتفاقی نمی افتد. من خیلی بدبین نیستم و مطمئنم این چالش ها پشت سر گذاشته می گردد. شرایط امیدوارنماینده است؛ من در میان نسل جوان شاعران خوبی می بینیم که کارهای خیلی خوبی دارند.

او با اشاره به این که جریان های نقد شانه به شانه جریان شعر ادامه دارند در پاسخ به سوالی درباره شرایط نقد شعر اظهار کرد: نقدهای خوبی هم نوشته می گردد، اما سابقه نقد در ایران، نقدی که شفاف و صریح و بدون حب و بغض باشد، کم است. این از گذشته هم بوده است. در این جا نقد بیشتر شبیه بده بستان های ادبی است، یعنی مثلا دوست کسی می آید و برای کتابش نقدی می نویسد تا آن کتاب فروش داشته باشد. نقد به معنای واقعی در ایران خیلی کم رنگ است.

غلامحسین چهکندی نژاد در سرانجام از مشغولیت های ادبی این روزهایش چنین گفت: من هم کار می کنم. ولی خیلی کار جدیدی چاپ ننموده ام. سه، چهار مجموعه آماده دارم که همه برای همین دهه است اما چاپ نشده. به صورت پراکنده هم در فضای مجازی بعضی شعرها را گذاشته ام ولی به طور کلی زمینه ای برای این که الان کتاب چاپ کنیم وجود ندارد مگر این که شرایط تغییر کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بحران در شعر و شعرهای سلاخی شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران در شعر و شعرهای سلاخی شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید