کاهش بیکاری با افول نرخ مشارکت مالی

به گزارش وبلاگ زرسید، آمارهای رسمی از تداوم فرایند کاهشی نرخ بیکاری کل کشور در فصل زمستان سال گذشته حکایت دارد؛ هرچند طبق اعلام مرکز آمار ایران، در آنالیز بازار کار بر اساس استانداردهای آمارگیری، فقط اطلاعات وضع فعالیت افراد در هفته دوم تقویمی کامل و هفته پس ازآن در ماه میانی هر فصل جمع آوری می گردد و ازاین رو اطلاعات بازار کار ایران در فصل زمستان مربوط به 12 تا 25 بهمن ماه 1398 است که متأثر از شرایط شیوع بیماری کرونا در کشور نبوده است.

کاهش بیکاری با افول نرخ مشارکت مالی

تازه ترین داده های منتشر شده از شرایط بازار کار ایران در زمستان 98 حاکی از این است که نرخ بیکاری جمعیت 15 ساله و بیشتر در این فصل به 10.6 درصد رسیده که نسبت به زمستان 97 بالغ بر 1.7 درصد کاهش دارد. البته انتظار می رود به واسطه مشکل آفرینی کرونا برای کسب وکارها و تعطیلی بسیاری از مشاغل، تداوم فرایند کاهشی نرخ بیکاری در نیمه دوم بهمن و بهار 98 با چالش هایی روبرو گردد و نرخ بیکاری افزایش پیدا کند.

کاهش نرخ مشارکت به جای افزایش اشتغال زایی

بر اساس آمارهای منتشر شده از تحولات بازار کار ایران در زمستان 1398، تعداد جمعیت 15 ساله و بیشتر در ایران 673 هزار نفر افزایش یافته اما هم زمان نرخ مشارکت مالی با کاهش روبرو بوده و به 42.4 درصد رسیده است که نسبت به فصل زمستان 97 بالغ بر 1.1 درصد کاهش نشان می دهد. بر اساس داده های مرکز آمار ایران، تعداد جمعیت فعال مالی ایران در زمستان پارسال 430 هزار نفر کمتر از زمستان 97 بوده و همین مسئله نیز در کاهش 1.1 درصدی نرخ بیکاری بی تأثیر نبوده است.

آنالیز­ها نشان می­دهد در زمستان سال جاری، جمعیت شاغلین 15 ساله و بیشتر 23 میلیون و 435 هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل 52 هزار نفر افزایش داشته است. از سوی دیگر جمعیت بیکاران کل کشور در زمستان 98 نیز به 2 میلیون و 788 هزار نفر رسیده که نسبت به زمستان سال 97 بالغ بر 482 هزار نفر کاهش پیدا نموده است. البته ناگفته نماند که این کاهش عمدتاً مرهون انصراف 430 هزار نفر از مشارکت مالی است نه ایجاد شغل.

بر این اساس، به نظر می رسد در زمستان پارسال، بیش از آنکه افزایش اشتغال زایی به کاهش نرخ بیکاری منجر شده باشد، خروج بعضی از افراد از بازار کار به این امر یاری نموده که با توجه به شرایط معیشتی جامعه و احتیاج افراد به شغل، اتفاق قابل تأملی است.

کاهش تعداد زنان شاغل

در زمستان 98، فرایند خروج زنان از بازار کار تشدید شده است؛ به گونه ای که در این فصل نرخ مشارکت مالی زنان 15 ساله و بیشتر یک درصد کاهش بافته و 257 هزار نفر از زنانی که پیش ازاین به عنوان شاغل یا جویای شغل در بازار کار ایران حضور داشتند، از این بازار خارج شده اند.

آنالیز آمارهای نشان می دهد کاهش نرخ مشارکت اجتماعی زنان به ریزش 145 هزارنفری جمعیت شاغلان زن کشور منجر شده نرخ اشتغال آنها را با 0.6 درصد کاهش به 12.7 درصد رسانده است. از سوی دیگر 112 هزار نفر از زنان بیکار نیز از ادامه جستجوی شغل منصرف شده اند و به جرگه جمعیت غیرفعال پیوسته اند؛ این در حالی است که سهم اشتغال جمعیت فعال مردان 15 ساله و بیشتر در زمستان پارسال رشد نموده و تعداد شاغلان مرد در اقتصاد ایران درنتیجه خروج 145 هزار شاغل زن و ایجاد 52 هزار شغل جدید، بالغ بر 197 هزار نفر افزایش یافته است.

رشد دوباره سهم خدمات از اشتغال کشور

آنالیز اشتغال به تفکیک بخش های عمده مالی نشان می دهد که در زمستان 1398، سهم بخش خدمات از بازار کار ایران با یک درصد افزایش به 52.7 درصد رسیده و بیش ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است؛ به گونه ای که از مجموع شاغلان کشور، 12 میلیون و 348 هزار نفر در حوزه خدمات فعال بوده اند.

بر اساس آمارهای رسمی، در فصل زمستان 98 نسبت به سال قبل، سهم بخش های صنعت و کشاورزی از بازار کار کشور با کاهش روبرو شده و به نوعی بخشی از نیروی مولد کشور به بخش خدمات رسان اقتصاد منتقل شده است. در این فصل سهم بخش صنعت از اشتغال در اقتصاد ایران با ریزش 130 هزار نفر از شاغلان صنعتی به 31.7 درصد رسیده که 0.6 درصد کمتر از زمستان 97 است. همچنین در بخش کشاورزی نیز ریزش 80 هزار و 339 نفری شاغلان تجربه شده و سهم این بخش از اشتغال کشور به 15.6 درصد رسیده که 0.4 درصد از زمستان 97 کمتر است.

تغییرات نرخ بیکاری جوانان در زمستان 98

اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می دهد: نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله در زمستان 98 به 25.7 درصد رسیده است که نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان 1397) 2.4 درصد کاهش نشان می دهد. همچنین آنالیز نرخ بیکاری گروه سنی 18 تا 35 ساله نیز نشان می دهد که در زمستان پارسال 17.8 درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده اند که نسبت به زمستان 1397 به میزان 1.6 درصد کاهش یافته است.

آنالیز سهم اشتغال ناقص جمعیت 15 ساله و بیش تر نیز نشان می دهد که در زمستان پارسال، 10.4 درصد جمعیت شاغل کشور، به دلایل مالی اعم از فصل غیر کاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بالا و… کم تر از 44 ساعت در هفته کار نموده و برای انجام کار اضافی آماده بوده اند. این در حالی است که 35.3 درصد از شاغلین 15 ساله و بیش تر، 49 ساعت و بیش تر در هفته کار نموده اند.

نرخ بیکاری به تفکیک استان

اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران از تحولات بازار کار کشور به تفکیک استان نشان می­دهد در فصل زمستان 98، نرخ بیکاری در 9 استان کشور شامل استان­های بوشهر، سمنان، قم، کردستان، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران و هرمزگان نسبت به زمستان 97 افزایش داشته و در مابقی استان­ها فرایندی کاهشی را تجربه نموده است. در این فصل نرخ بیکاری استان کردستان با 0.2 درصد افزایش نسبت به زمستان 97 به 20 درصد رسیده و رتبه نخست بالاترین نرخ بیکاری کشور آر از آن خود نموده است. در مقابل نرخ بیکاری استان خراسان جنوبی در این فصل با 2.5 درصد کاهش به 5.9 درصد رسیده و رکورد پایین ترین نرخ بیکاری در میان 31 استان را به خود اختصاص داده است.

برای مشاهده تصویر در اندازه عظیم تر، لطفا روی آن کلیک کنید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "کاهش بیکاری با افول نرخ مشارکت مالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش بیکاری با افول نرخ مشارکت مالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید