برای رقابتی شدن صادراتی، به صادرکنندگان بوشهری یارانه حمل ونقل اختصاص یابد

به گزارش وبلاگ زرسید، رئیس اتاق بازرگانی استان بوشهر گفت: صادرنمایندگان استان بوشهر سال جاری با همه مشکلاتی که به دنبال شیوع کرونا و تحریم های ظالمانه دشمن ایجاد شد، پیروز شدند در 10 ماه نخست سال جاری با احتساب میعانات گازی نزدیک به 20 میلیون تن کالا به ارزش پنج میلیارد دلار و بدون احتساب آن نزدیک به چهار میلیون تن به ارزش 180 میلیون دلار از 10 بندر و گمرک بوشهر صادر نمایند.

برای رقابتی شدن صادراتی، به صادرکنندگان بوشهری یارانه حمل ونقل اختصاص یابد

خورشید گزدرازی در آیین تجلیل از صادرنمایندگان استان بوشهر اضافه نمود: منطقه ویژه مالی 1 بندر بوشهر در رقابت با بندر امام خمینی و بندر شهید رجایی با همه زیرساخت هایی که دارند، پیروز شد در صادرات سیمان، کلینکر و مواد معدنی ازنظر وزنی و ارزشی رتبه نخست را کسب کند و صادرنمایندگان با گسترش بازارهای صادراتی از کشورهای حوزه خلیج فارس به سمت مقاصد دورتر چون کشورهای آفریقایی و آسیای شرقی توجه نمایند.

او از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست با توجه به کمبود زیرساخت های بندری در بوشهر برای رقابت در بازارهای هدف و کاهش هزینه های تمام شده کالاهای صادراتی، یارانه حمل ونقل را به صادرنمایندگان این استان اختصاص دهد.

گزدرازی اضافه نمود: با توجه به اینکه سالانه بین 170 تا 180 تن خرما در بوشهر فراوری می گردد و این استان توانمندی بالایی در صادرات این محصول دارد، احداث شهرک خرمایی در دستور کار قرار گرفته است و وزارت صمت در این زمینه همکاری و همراهی لازم را با مسئولان استانی داشته باشد.

صدور کارت بازرگانی باید قاعده مندتر گردد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هرچند صادرات کشور در 11 ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ازلحاظ ارزش 19 درصد کاهش داشته است اما ازنظر کارشناسی طبیعی و قابل پذیرش است.

حمید زادبوم ادامه داد: با شیوع کرونا در سه ماه نخست سال جاری بسیاری از کشورها مرزهای خود را بستند و پس ازاینکه دنیا به سمت همزیستی با این ویروس حرکت کرد، شرایط تجارت بهبود یافت.

او اضافه نمود: صادرنمایندگان نمونه کشور و استان بوشهر در شرایط سخت شیوع کرونا و تحریم های ظالمانه دشمن توانستند فعالیت نمایند و برای کشور ارزآوری داشته باشند که بسیار ارزشمند است و اشتغال زایی بخش خصوصی حتی برای یک نفر اهمیت بالایی دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: اکنون دراین ارتباط هر هفته جلسه شورای توسعه صادرات غیرنفتی برگزار و مسائل و مسائل آنالیز می گردد.

او با اشاره به تعهدات ارزی صادرنمایندگان، گفت: تعهد ارزی از سال 97 بر عهده صادرنمایندگان قرار گرفته و تا به امروز این مقررات مربوط به برگرداندن ارز تغییراتی داشته است که باید مسائل آن در فرآیندی درست حل گردد.

او در ارتباط با صدور کارت بازرگانی گفت: صدور کارت بازرگانی باید قاعده مندتر گردد تا ضمن برداشتن مقرراتی که مانع راه است، برای آن سیستم تعریف گردد امکان اعمال نظر در آن نباشد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: امروز صادرنمایندگان کشور در یک جنگ مالی و تحریم تحمیلی جهاد می نمایند که بسیار ارزشمند است و جای تجلیل دارد.

صادرنمایندگان، سرداران جنگ مالی

معاون امور استان های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: صادرنمایندگان و فراورینمایندگان در زمان حاضر سرداران جنگ مالی هستند و نقش اساسی درحرکت چرخ فراوری کشور دارند.

مظفر علیخانی اضافه نمود: 85 درصد واردات کشور مواد اولیه، ماشین آلات و کالاهای واسطه ای است که برای واحدهای فراوریی کشور ضروری است و ارز لازم برای واردات آن را صادرنمایندگان تأمین می نمایند.

علیخانی گفت: ضروری است دیپلماسی سیاسی و مالی کشور در کنار یکدیگر قرار گیرند تا کوشش گردد سهم کشور از بازارهای منطقه افزایش یابند زیرا استان های کشور این ظرفیت را دارند.

معاون امور استان های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه مساعد کردن فضای کسب وکار یکی از فاکتورهای اساسی توسعه صادرات است، تأکید کرد: ضروری است نمایندگان بخش خصوصی و دولتی، بحث و تصمیم گیری نمایند تا از مسائلی که مانع از رونق صادرات کشور می گردد، جلوگیری گردد.

معاون امور استان های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: فراوری ثروت، اشتغال زایی، صادر کردن فرهنگ غنی ایرانی اسلامی، افزایش رفاه اجتماعی و برقراری عدالت اجتماعی بعضی از کارنمودهای صادرات است که ارزآوری در اهمیت و جایگاهی پس از آنها جای می گیرد.

صادرنمایندگان بوشهر به 94 درصد از تعهدات ارزی خود عمل نموده اند

مدیرکل سازمان نعت معدن و تجارت استان بوشهر گفت: صادرنمایندگان این استان تا 94 درصد به تعهدات ارزی خود عمل نموده اند و 5 میلیارد و 200 میلیون دلار ارز حاصل از صادرات خود را بازگردانده اند.

سید حسین حسینی بیان کرد: این میزان ایفای تعهد ارزی از سوی 170 بنگاه شامل 53 بنگاه فراوریی صادراتی و 117 صادرنماینده، اجرا شده است و بوشهر در این زمینه از استان های برتر کشور به شمار می رود.

او اضافه نمود: تعهدات ارزی صادرنمایندگان صنعت پتروشیمی بیش از 95 درصد و در بخش صنعت سیمان و کلینگر استان افزون بر 90 درصد ایفا شده است و ارز حاصل به چرخه تجاری کشور بازگشته است.

حسینی با بیان اینکه این آمار بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی است، یادآور شد: ایفای تعهدات ارزی از سوی صادرنمایندگان به این معناست که ارز به دست آمده از صادرات محصولات و کالاها را به وسیله سامانه نیما در اختیار شبکه بانکی کشور قرار داده گردد و یا خود اقدام به واردات احتیاجهای اولیه صنعت و بازار کند.

مدیرکل سازمان صنعت معدن و تجارت استان بوشهر اظهار کرد: در شرایطی که ارزآوری در کشور شکل بسیار محدودی پیدا نموده است، به غیراز کالاهای اساسی، سایر احتیاجهای کشور به واردات مانند احتیاج صنعت کشور به مواد اولیه و ماشین آلات همگی از محل همین صادرات که غیرنفتی است، تأمین می گردد.

او ادامه داد: صادرنمایندگان بخش خصوصی در شرایطی که صادرات روزبه روز سختتر شد و دور زدن تحریم ها نیز بسیار کار سختی است، پیروز شدند عملکرد خوبی داشته باشند و علاوه بر صادرات کالا، به تعهدات خود در قبال کشور نیز عمل نمایند.

حسینی در ادامه گفت: مهم ترین اقدام برای رونق صادرات بخش خصوصی تسهیل گری و مقررات زدایی است و در این صورت صادرنمایندگان این بخش می توانند با توانمندی خود حتی در شرایط سخت امروز نیز به بازارهای خارجی ورود نمایند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "برای رقابتی شدن صادراتی، به صادرکنندگان بوشهری یارانه حمل ونقل اختصاص یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای رقابتی شدن صادراتی، به صادرکنندگان بوشهری یارانه حمل ونقل اختصاص یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید