محمدی: نیاز به مربی ای داریم که استاندارد بازیکنان تیم ملی را سازماندهی کند

به گزارش وبلاگ زرسید، رئیس کمیته جوانان فدراسیون فوتبال گفت: بازیکنان تیم ملی ایران استاندارد بالایی دارند و سرمربی جدید این تیم باید آن را سازماندهی کند.

محمدی: نیاز به مربی ای داریم که استاندارد بازیکنان تیم ملی را سازماندهی کند

به گزارش، اکبر محمدی رئیس کمیته جوانان فدراسیون فوتبال درباره آخرین شرایط انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال ایران اظهار داشت: بحث معرفی سرمربی از حوزه ماموریت و رسالت کمیته فنی که من هم عضوی از آن هستم خارج و بهتر است درباره اش سخنگو و سرپرست فدراسیون شرح بدهند. کمیته فنی، تصمیم ساز و مشورت دِه است و در این کمیته درباره بهترین کسی که می تواند در شرایط فعلی، سکاندار تیم ملی باشد تصمیم سازی می شود. این تیم 2 دوره متوالی به جام جهانی رفته و انتظارات از آن بالا است.

او افزود: ما چهار بازی بسیار مهم پیش رو داریم و مسئله انتخاب سرمربی تیم ملی باید با تدبیر حل شود. به نظر من در این هفته بحث انتخاب سرمربی قطعی می شود. مدیران ارشد فدراسیون مذاکرات شان را با گزینه های مدنظر انجام داده اند و رایزنی های لازم صورت گرفته است. هر مربی ای هم انتخاب شود مورد حمایت کمیته فنی خواهد بود و البته باید از سوی رسانه ها و علاقه مندان به فوتبال هم حمایت شود.

عضو کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال شرح داد: ما قرار است پس از حدود یک دهه به بحث استفاده از مربی ایرانی روی نیمکت سرمربیگری تیم ملی برگردیم و یک حلقه متصل شامل بازیکنان تیم ملی، مربیان لیگ برتری، مردم و رسانه ها باید انرژی مثبتی نسبت به این انتخاب داشته باشند. در برهه حساسی هستیم و باید در فضای مثبتی از سرمربی جدید تیم ملی حمایت کنیم. در آن شرایط می توانیم دور اول انتخابی جام جهانی را به خوبی پشت سر گذاشته و در دور نهایی هم عملکرد خوبی داشته باشیم.

او درباره ملاک های فدراسیون برای انتخاب سرمربی جدید تیم ملی گفت: اگر بخواهیم خلاصه وار درباره کارلوس کی روش صحبت کنیم با توجه به پیروزیت نسبی او و صعود تیم ملی به جام های جهانی برزیل و روسیه، توانست در حوزه های مختلف استاندارد سازی کرده و همین موضوع توقعات را از تیم ملی بالا برد.

محمدی افزود: کی روش به تیم ملی دیسیپلین وارد کرد که البته این موضوع مورد اقبال برخی ها نبود. تعدادی که همیشه منتقد بودند به هر دلیلی تصمیم های این مربی را نمی پذیرفتند، اما با توجه به رویکرد نتیجه محوری که در فوتبال ایران وجود دارد، همه مردم دنبال نتیجه هستند. بخشی از این موضوع هم رساندن تیم ملی به جام جهانی بود که در 2 دوره از سوی کی روش انجام شد و ما در دوره دوم به راحتی راهی این رقابت ها شدیم.

او افزود: توقعی که از تیم ملی ایجاد شد کار را به جایی رساند که ما می گفتیم باید از گروه اسپانیا، پرتغال و مراکش به دور دوم جام جهانی برویم. این موضوع نشان دهنده کیفیت فنی تیم ملی ایران بود که از سوی کی روش ارتقا یافت. او با برقراری دیسیپلین و انضباط به تیم ملی شخصیت داد و به همین دلیل پیروز شد. شخصیت تیمی باید مورد تاکید مربی بعدی تیم ملی هم قرار بگیرد.

محمدی شرح داد: ملی پوشان لیگ برتری و لژیونر های ما اکنون استاندارد خوبی پیدا کرده اند. دلیل آن هم کار کردن با کی روش و مربیان بین المللی در لیگ های مختلف اروپایی و حاشیه خلیج فارس است. ما نیاز به فردی داریم که این استاندارد ها را سازماندهی کند. چنین کاری بسیار سخت است و در فوتبال حرفه ای امروز بخش زیادی از کار مربیگری مربوط به مدیریت است.

او افزود: باید مربی ای انتخاب شود که بازیکنان تیم ملی از لحاظ دانش فنی او را قبول داشته باشند و البته همچنان به تیم دیسیپلین و انضباط تزریق کند. باید سرمربی جدید تیم ملی استانداردی را برای خودش معین کند و همه را مجبور کند در آن چارچوب قرار بگیرند. اگر بازیکن بداند با یک مربی به لحاظ فنی پیشرفت می کند و می تواند با او به نتیجه برسد، در اختیار مربی قرار می گیرد.

محمدی ادامه داد: در دوره های قبلی شاهد بودیم برخی مربیان داخلی کمتر بازیکنان را با خود همراه می کردند و نتوانستند مانند کی روش یکسویه سازی و همگان کردن تیم را انجام بدهند. مهم ترین اصل در انتخاب سرمربی تیم ملی این است که او دانش فنی و مدیریتی داشته باشد تا بتواند بازیکنانی که در استاندارد های بالای فوتبال اروپا و لیگ خودمان بازی می کنند، سازماندهی کند.

رئیس کمیته جوانان فدراسیون فوتبال درباره معطلی فدراسیون برای انتخاب سرمربی تیم ملی گفت: همیشه برای انتخاب مربیان ملاحظاتی وجود دارد. زمان برای ما مهم است، اما نباید کار اشتباهی هم انجام بدهیم چراکه همیشه تصمیم های اشتباه، تبعات و هزینه های زیادی برای ما داشته است. هیچکس فکر نمی کرد ویلموتس به ایران بیاید و چنین اتفاق هایی بیفتد.

او افزود: حتی مربیان پیروزی مانند برانکو، استراماچونی و کالدرون که برای تیم های شان دست آورد هم داشته اند با توجه به معذوریت هایی که به کشور و فوتبال ما تحمیل شده از کشورمان رفته اند و به همین دلیل به نقطه فعلی رسیدیم. همه شرایط فدراسیون فوتبال را می دانیم. باید از زحمات مهدی تاج در دوران فعالیتش در فدراسیون تشکر کنم.

محمدی شرح داد: کمیته فنی شامل افراد فوتبالی، مدیر و تحصیلکرده است. اعضای این کمیته شامل من، مرتضی محصص، حسین کلانی، حمید استیلی، ابراهیم شکوری، میرشاد ماجدی، محمود شیعی و عباس صوفی تصمیم ساز هستند و تصمیم گیری نمی کنند. رئیس و اعضای هیئت رئیسه تصمیم می گیرند، اما انتخاب سرمربی تیم ملی تنها در اختیار فدراسیون نیست.

او افزود: برای این امر ملاحظات و معذوریت هایی وجود دارد و حتما باید وزارت ورزش و جوانان این مربی را تائید کند. یادمان نمی رود که هم علی کفاشیان و هم مهدی تاج برخی مواقع با کی روش به چالش می رسیدند، اما به دلیل اینکه کی روش از جای بالاتر از فدراسیون حمایت می شد در تیم ملی ماندگار شد. حتی تصمیم های او می توانست جلوتر از رئیس فدراسیون یا وزیر ورزش باشد. محمود گودرزی مخالف کی روش بود، اما به همین دلیل در جایگاه یک وزیر نتوانست این مربی را کنار بگذارد.

عضو کمیته فنی فدراسیون فوتبال ادامه داد: در آخرین جلسه کمیته فنی با حضور مهدی تاج قرار شد یک مربی آشنا به فوتبال ایران، مجهز به دانش روز که مورد قبول جامعه فوتبال هم باشد برای تیم ملی انتخاب شود که همه روی برانکو به اجماع رسیدیم، اما این موضوع با جدایی تاج از فدراسیون مصادف شد و برای این مربی هم اتفاق دیگری افتاد.

محمدی در ادامه گفت: پس از این اتفاق ها نظر کمیته فنی این بود که یک مربی ایرانی برای تیم ملی انتخاب شود. تیم ملی امید ایران با حمید استیلی در رقابت های انتخابی المپیک نتیجه قابل دفاعی کسب کرده و در رنکینگ کلی مسابقات نهم شد. اگر کمی خوش شانس بودیم می توانستیم به جمع هشت تیم و سپس چهار تیم هم برسیم. همانگونه که کره جنوبی و ازبکستان که هم گروه ایران بودند در این مسابقات اول و چهارم شدند. باید از سرمایه های تاثیرگذار فوتبال مان مثل حمید استیلی، خداداد عزیزی و حمید درخشان دفاع کنیم.

او افزود: بازیکن باید پشت مربی باشد. کاری که درباره کی روش برخلاف ویلموتس انجام شد و ما نتیجه اش را هم دیدیم. در سال های اخیر رفتار خوبی با مربی ایرانی نشد و باید ببینیم اقبال عمومی نسبت به مربیان داخلی چگونه است. افرادی بودند که کنار کی روش قرار داشتند و پس از جدایی او می توانستند به دنبال ایران کمک کنند، اما به هر دلیلی چنین اتفاقی نیفتاد.

محمدی ادامه داد: چرا باید فضا به سمتی برود که مربیان داخلی ما از پذیرش مسئولیت تیم های ملی فراری باشند. پس از جدایی کرانچار از تیم ملی امید با مربیان زیادی مانند یحیی گل محمدی، امیر قلعه نویی و دوستان دیگر صحبت کردیم، اما به دلایلی که همه می دانند از پذیرفتن این مسئولیت شانه خالی کردند. اکنون همه وظیفه داریم که شرایط و فضا را برای مربی جدید تیم ملی فراهم کنیم تا او بدون دغدغه و نگرانی از فشار نتایج کارش را شروع کند.

او افزود: اگر قرار باشد بلافاصله پس از اولین نتیجه بد همه مسائل سر مریی آوار شود طبیعی است که این مربی 6 دانگ حاضر نمی شود چنین ریسکی بکند. از طرفی ما باید باشگاه سپاهان را که طرف قرارداد امیر قلعه نویی است در نظر بگیریم. سپس با جمع بندی تمام مسائل ببینیم که آیا این گزینه می تواند در شرایط فعلی به ما کمک کند. البته اکنون امکانات خوبی در اختیار تیم ملی قرار گرفته است. مرکز ملی فوتبال فوتبال با مدیریت محمدرضا ساکت جاده را برای سرمربی جدید صاف کرده است. تمام امکانات مدرن در آن مرکز وجود دارد و البته این استانداردسازی به لطف مدیریت فدراسیون و تفکرات کی روش شکل گرفته است. حیدر بهاروند و اعضای هیئت رئیسه فدراسیون تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا سرمربی هرچه سریع تر انتخاب شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "محمدی: نیاز به مربی ای داریم که استاندارد بازیکنان تیم ملی را سازماندهی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محمدی: نیاز به مربی ای داریم که استاندارد بازیکنان تیم ملی را سازماندهی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید