ظرفیت های بودجه 1400 برای تامین اقتصادی پروژه های انتفاعی زیربنایی خبرنگاران

به گزارش وبلاگ زرسید، طرح تاسیس صندوق پروژه یکی از امکانات مهمی است که در بسیاری از کشور ها برای تامین مالی طرح های زیربنایی مالی مورد استفاده قرار می گیرد. مسائل قانونی این شیوه تامین مالی باعث شده است تا از این امکان در کشور ما بدرستی استفاده نشود.

ظرفیت های بودجه 1400 برای تامین اقتصادی پروژه های انتفاعی زیربنایی خبرنگاران

به گزارش گروه اقتصادی وبلاگ زرسید، در بودجه 1400 نه تنها ایرادات و اشکالات این شیوه تامین اقتصادی برطرف شده است و می تواند برای تامین اقتصادی پروژه های زیربنایی مثل عظیمراه ها، آزادراه ها و حتی راه های اصلی، طرح آبرسانی، طرح های فرودگاهی و سایر طرح های زیربنایی کشور یاری کند، بلکه به بانک ها و نهاد های عمومی غیردولتی هم اجازه ورود محدود و یا بدون محدودیت به این پروژه ها داده شده است.

اگر چه سابقه شکل گیری صندوق پروژه به صورت عام قبلاً وجود داشته و برای اولین بار تبدیل بخش بخار به سیکل ترکیبی نیروگاه پرند توسط هلدینگ مپنا در قالب صندوق پروژه تامین اقتصادی شده بود، ولی مسائل قانونی این شیوه، باعث شده بود تا هزینه تامین اقتصادی این روش بالا باشد.

برای برطرف این ایرادات با هماهنگی سازمان بورس و اوراق بهادار کشور چند بند و جزء در بودجه سال 1400 آوردیم و تصویب کردیم که باعث می گردد اقتصادیات بر نقل و انتقال سهام از صندوق پروژه به اشخاص و برعکس معافیت اقتصادیاتی داشته باشد.

همین طور مصوب کردیم که آورده غیرنقدی اشخاص حقیقی و حقوقی به صندوق پرژه در شرکت اورنده نیز مشمول اقتصادیات بر سود نگردد. این امکان جدید، فرصت خوبی برای تامین اقتصادی پروژه های زیربنایی به وسیله صندوق پروژه را فراهم نموده است.

تصور کنید که اگر 30 درصد یک عظیمراه و آزادراه توسط دولت، 30 تا 40 درصد آن توسط یک شرکت معتبر راهسازی و مابقی توسط صندوق پروژه تامین اقتصادی بگردد، اتفاق بسیار عظیمی در کشور خواهد افتاد. با این مکانیزم بسیاری از پروژه ها در کشور تامین اقتصادی و آغاز می گردد.

به عبارت دیگر، این امکان، فرصت بسیار خوبی است تا کشور به یک کارگاه عظیم عمرانی تبدیل بگردد. مشکل ما در گذشته این بود که دولت 30 درصد هزینه پروژه و پیمانکار 30 تا 40 درصد هزیته را تامین اقتصادی می کرد و این کسری 30 تا 40 درصدی باقی مانده قابل تامین نبود. با پوشش این کسری منابع، مشکل اقتصادی تامین پروژه ها حل می گردد.

امکان دیگری که در بودجه پیش بینی شده است اجازه سرمایه گذاری حداکثر 40 درصدی بانک ها و حداکثر 100 درصدی نهاد های عمومی غیردولتی بدون محدودیت های قانونی در پروژه های زیربنایی است. اگر بانک ها خلا 30 تا 40 درصدی در اجرای پروژه های انتفاعی را پر نمایند و یا نهاد های عمومی غیردولتی 100 درصد پروژه های زیربنایی را متقبل شوند، بسیاری از پروژه های زیربنایی تامین اقتصادی و به خاتمه می رسد.

با این اصلاحات قانونی که در بودجه 1400 صورت گرفته است، اگر کسری 30 تا 40 درصدی منابع اقتصادی پروژه های زیربنایی به وسیله انتشار اوراق سهام تبعی در قالب صندوق پروژه از اشخاص حقیقی و حقوقی تامین اقتصادی گردد همه طرح های زیربنایی تامین اقتصادی و هیچ پروژه زیربنایی به خاطر عدم تامین اقتصادی بر زمین نخواهد ماند.

مزیت اوراق سهام تبعی این است که یک حداقل سودی را برای خریدار تضمین می نماید و به او این امکان را می دهد تا در خاتمه اجرای پروژه یا سود تضمین شده را دریافت کند و از پروژه خارج بگردد و یا اوراق سهام تبعی را به سهام دائمی پروژه تبدیل بکند و تا اخر زمان پیش بینی شده بهره برداری سهامدار بماند و در سود و یا زیاد پروژه سهیم باشد.

مزیت دیگر بودجه 1400 این است که نه تنها پروژه های آزادراهی و عظیمراهی، بلکه جاده های اصلی هم به عنون پروژه های انتفاعی زیربنایی به وسیله مشارکت دولت با بخش های غیردولتی قابل تامین است. با این امکانات جدیدی که در بودجه 1400 فراهم شده است بسیاری از پروژه های زیربنایی کشور (استان فارس) قابل تامین است. اگر سرعت عمل داشته باشیم، می توانیم طرح های مهم و کلیدی کشور را از این طریق تامین اقتصادی کنیم.

* جعفر قادری/ نماینده مردم شیراز و زرقان

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ظرفیت های بودجه 1400 برای تامین اقتصادی پروژه های انتفاعی زیربنایی خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت های بودجه 1400 برای تامین اقتصادی پروژه های انتفاعی زیربنایی خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید