نمایشگاهی از بافته های ذهنی ایلیاتی

به گزارش وبلاگ زرسید، دست بافته های ایلیاتی که به صورت فی البداهه بافته می شوند و آن را ذهنی بافت می نامند، توسط ناصر پرهیزگار، استاد دست بافته های ایلیاتی به نمایش درآمده است.

نمایشگاهی از بافته های ذهنی ایلیاتی

به گزارش وبلاگ زرسید، به نقل از روابط عمومی معاونت صنایع دستی سازمان کشور، ناصر پرهیزگار سابقه ای 35 ساله در این حرفه دارد، در چندین نمایشگاه داخلی و خارجی شرکت نموده و صادرات و فروش این بافته های داری را در خارج از کشور برعهده دارد.

پرهیزگار درباره این رشته گفت: گلیم بافی بخش مهمی از میراث فرهنگی و هنر بومی و اقلیمی ما است. شناخت آن برای کسانی که می خواهند هویت فرهنگی و پیشینه هنر اقوام ایرانی را بازشناسند، لازم است. گلیم بعنوان زیر انداز، کالایی است که ارزش مصرفی دارد اما فراتر از آن بعنوان بازتاب تجسمی ذهنیت بافنده دارای ارزش هنری نیز هست. نکته جالب اینکه بافت گلیم فی البداهه است، به همین جهت آن را ذهنی بافت می نامند.

او ادامه داد: گاه طرح ها در گلیم، دارای اشکال هندسی و گاه بصورت گُل، پرنده و حیوانات است. برخی اشکال و رنگ ها دارای معانی نمادی و اعتقادی روستایی و عشایری ایران هستند. شتر نشانه ثروت، ماهی نشانه خوشبختی، طاووس نشانه آرزوها و آبی آسمانی رنگ ملی ایران باستان، قرمز رنگ شادی، سبز رنگ بهار و تولد دوباره و... است.

این استاد دست بافته های ایلیاتی اضافه نمود: فرش و گلیم دستبافت هنری جادویی و چیزی بیش از یک کالای صنعتی است، اثری هنری که با عشق و نیروی خلاقیت بافته می گردد. از این رو هرگز مستهلک نمی گردد و با گذشت زمان بر قدمت و ارزشش اضافه نموده شده و اصالت بیشتری پیدا می نماید. بنابراین خرید قالی و گلیم فقط جنبه تزیینی یا هنری ندارد بلکه بعنوان پس انداز، جنبه سرمایه گذاری نیز دارد. انواع زیرانداز، جلو بخاری، رویه برای بوفه، کاناپه، تخت و میز، پرده و آویز دیوار از مصارف گلیم است که من در این نمایشگاه سعی کردم ضمن نمایش انواع بافته های سنتی گلیم، موارد مصرف نوینی از آنها منطبق با مصارف زندگی شهری را ارائه دهم.

سفره و نمکدان از جمله اصیل ترین بافته های عشایر ایران است که در این نمایشگاه نیز به نمایش گذاشته شده اند. اهمیت و اصالت این دست بافته ها در این است که به طریق ذهنی و به انگیزه احتیاج و مصرف شخصی بافته می شوند. از سفره برای نگهداری چینه های خمیر و سپس هوا دهی نان های داغ استفاده می گردد. سفره ها اغلب ساده بافت و با رنگ طبیعی پشم شتر یا گوسفند بافته می شوند.

از نمکدان برای حمل نمک و نگهداری آن استفاده می گردد، نمکدان بدنه ای در ابعاد توپره با گردنی باریک و دهانه ای تنگ دارد. نمک در فرهنگ عشایر ماده ای حیانی و نشانه برکت است. اگرچه امروزه در زندگی شهری این دست بافته (سفره و نمکدان) کارکرد گذشته را ندارد اما نمادی سنتی، نشانه خیر برکت و پیوند میان گذشته و حال است.

این نمایشگاه به حمایت دفتر صادرات معاونت صنایع دستی از 15 تا 19 آبان ماه در ساختمان شماره 1 سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ساعت 9صبح تا 16 عصر پذیرای علاقمندان است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نمایشگاهی از بافته های ذهنی ایلیاتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاهی از بافته های ذهنی ایلیاتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید