تکیه بر ابزار قدرت موجب ناکامی طرف مقابل است

به گزارش وبلاگ زرسید، هدف از فشار حداکثری آمریکا از ابتدا این بود که جمهوری اسلامی را ضعیف نموده و شرایط موردنظر خود را بر کشورمان تحمیل کند.

تکیه بر ابزار قدرت موجب ناکامی طرف مقابل است

این رفتار از زمان ریاست جمهوری اوباما آغاز شد و آمریکایی ها امیدوار بودند با این گونه فشارها علیه جمهوری اسلامی، نظام را وادار به صرف نظر از حقوق ملت نمایند تا درنهایت به اهداف خود دست یابند اما پس از مشاهده عدم دستیابی به اهداف شان، اوباما در همان مقطع به جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت غنی سازی را از سوی کشورمان می پذیرد.

پذیرش غنی سازی باعث شد تا رهبری به وزیر خارجه وقت اجازه انجام مذاکرات عمان را بدهند و به این ترتیب جمهوری اسلامی توانست با این ابزار قدرت، دست برتر را در مذاکرات داشته باشد و طبعا مذاکره نمایندگان با توانمندی و دست پر در مذاکرات حضور یافته و موضع قوی تری اتخاذ کردند.

در حال حاضر نیز جمهوری اسلامی، کشوری قوی و قدرتمند است و در منطقه نیز قوی تر شده است، این در حالی است که آمریکا با مسائل داخلی ایجادشده، در شرایط دشوارتری قرار گرفته است و همین موضوع، موجب شده این کشور درصدد بهبود شرایط باشد.

این در حالی است اگر آنها در شرایط قدرت بودند و جمهوری اسلامی در شرایط ضعیفی قرار داشت، طبیعتا به همان فشارهای حداکثری قبلی ادامه می دادند.

در حال حاضر نیز باید جمهوری اسلامی همچون گذشته، خود را قدرتمندتر کند و از مواضع خود کوتاه نیاید و مواضع قوی اتخاذ کند. همانند آنچه در ماجرای نطنز شاهد بودیم.

جمهوری اسلامی ایران پس از اقدام خرابکارانه در نطنز اظهار داشت غنی سازی 60 درصدی خواهد داشت و سانتریفیوژهای پیشرفته تر در آنجا آغاز به کار کردند. همین اقدام متقابل جمهوری اسلامی در واکنش به اقدامات خرابکارانه در نطنز، دست کشورمان را در مذاکرات پرتر نموده است و با ادامه چنین روندی، موضع جمهوری اسلامی نه فقط در مذاکرات وین و هسته ای، بلکه در زمینه های دیگر نیز قوی تر خواهد بود و می تواند به اهداف مدنظرش دست یابد.

بنابراین تجربیات مذاکرات نشان دهنده این است هر زمانی که جمهوری اسلامی از موضع قدرت با طرف مقابل به مذاکره پرداخته، موجب ناکامی آنها شده است اما برعکس هر زمانی که با دست خالی وارد مذاکرات شده ایم، نتوانسته ایم به اهداف مدنظر دست یابیم.

به عبارت دیگر در هر مذاکره ای و در برخورد با طرف مقابل وجود ابزار قدرت اهمیت بسیاری داشته و می تواند طرف مقابل را به عقب نشینی وا دارد.

محمد مرندی - استاد دانشگاه / روزنامه وبلاگ زرسید

منبع: جام جم آنلاین

به "تکیه بر ابزار قدرت موجب ناکامی طرف مقابل است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکیه بر ابزار قدرت موجب ناکامی طرف مقابل است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید