آیا زعفران ارزان می گردد؟

به گزارش وبلاگ زرسید، عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران اعلام نمود که اگر نتوانیم بازار خرید زعفران ایران را تامین کنیم و صادرات کند باشد محصول در بازار داخلی رسوب می نماید و با کاهش قیمت روبرو خواهیم شد.

آیا زعفران ارزان می گردد؟

علی حسینی در گفت و گو با وبلاگ زرسید با بیان اینکه بیش از 110هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران است و پیش بینی می گردد که بیش از 400تن زعفران برداشت گردد، گفت: سال گذشته پیش بینی می کردیم بیش از 450تن زعفران فراوری گردد ولی آماری که وزارت جهاد کشاورزی منتشر کرد حدود 430 تن بود.

وی افزود: آبان ماه فصل برداشت زعفران است و معمولا در این ماه در بعضی نقاط بارندگی یا سرما رخ می دهد. به همین دلیل سال گذشته بخشی از گل زعفران به دلیل بارندگی از بین رفت و به همین سبب برداشت زعفران کاهش یافت.

عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران با بیان اینکه فراوریات زعفران در کشور در چند دهه اخیر بیشتر شده است، گفت: در دهه 60 شاید فراوریات زعفران کشور حدود 30 تن بود ولی حالا این مقدار بیشتر شده و به بیش از 400 تن رسیده است.

حسینی در ادامه توضیح داد: بخش عمده ای از زعفران صادر می گردد، زیرا این محصول صادرات محور است. سهم مصرف داخلی از فراوری حداقل 10 درصد و حداکثر 20 درصد و سهم صادرات 80 تا 90 درصد است. همچنین حدود 50 کشور نیز هدف صادراتی ما هستند که عمده ترین خریداران ما هنگ کنگ، امارات متحده عربی، اسپانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و ویتنام هستند و در میان این کشورها هنگ کنگ، امارات متحده عربی و اسپانیا اصلی ترین خریداران هستند.

وی با اشاره به اینکه هنگ کنگ زعفران ایران را برای چین خریداری می نماید، اظهار کرد: به دلیل اینکه چین برای ورود زعفران ایران تعرفه سنگینی گذاشته است زعفران ایران ابتدا به هنگ گنگ برده می گردد و سپس به چین قاچاق می گردد؛ به طوری که می توان گفت سالانه 60 تا 70 تن زعفران ایران به طور غیر مستقیم به چین می رود و هیچ اقدامی صورت نمی گیرد. البته بازارهای هندی نیز به همین صورت است؛ به طوری که زعفران ایران ابتدا به افغانستان و امارات می رود و سپس سر از بازار هند در می آورد. زیرا هند هم تعرفه سنگینی بر روی زعفران ایران گذاشته است.

به گفته وی بیش از نیمی از صادرات زعفران ایران به این دو کشور چین و هند است. صادراتی که متاسفانه سودش به جیب قاچاقچیان می رود و هیچ سودی برای کشاورزان ندارد. حتی دلالان چینی نیز در روستاهای ایران می چرخند و زعفران خریداری می نمایند. در حالی که هیچ جای جهان این مدل تجارت باب نیست.

عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران با بیان اینکه خراسان رضوی و خراسان جنوبی عمده ترین فراورینمایندگان زعفران در کشور هستند، گفت: این دو استان اصلی ترین فراوری نمایندگان زعفران هستند و علاوه بر آنها در 20 استان دیگر نیز زعفران فراوری می گردد.

حسینی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: اگر بازارهای خریدار زعفران ایران در جهان تامین نگردد محصول در بازار داخلی رسوب می نماید و با کاهش قیمت روبرو خواهیم شد. پیش بینی ما این است که اگر فرایند صادرات کند باشد و شتاب نگیرد و شرایطی که در حال حاضر با آن دست به گریبان هستیم ادامه پیدا کند، قیمت زعفران کاهش پیدا خواهد نمود.

وی در انتها گفت: در حال حاضر قیمت زعفران حداقل 6میلیون تا حداکثر 10 میلیون تومان است که پیش بینی می گردد قیمت ها با ادامه این فرایند سقوط کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آیا زعفران ارزان می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا زعفران ارزان می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید