آبشار شلماش سردشت

به گزارش وبلاگ زرسید، اگر به طبیعت گردی علاقه دارید و دوست دارید یکی از حیرت انگیزترین و زیباترین آبشارهای ایران و چشمه و غاری زیبا و کم نظیر را تماشا کنید، ما به شما آبشار شلماش سردشت، چشمه کانی گراوان و غار سهولان را پیشنهاد می کنیم. آژانس ماهبان گشت آسمان در تور آبشار شلماش، چشمه کانی گراوان و غار سهولان، امکان بازدید از این جاذبه های کم نظیر را برای شما فراهم کرده است. با ما همراه باشید.

آبشار شلماش سردشت

آبشار شلماش سردشت در استان آذربایجان غربی و در نزدیکی روستای شلماش قرار گرفته است. آبشار شلماش با شهر سردشت 15 کیلومتر، با شهر تهران 750 کیلومتر و با ارومیه، 241 کیلومتر فاصله دارد. سرچشمه آبشار شلماش از رودخانه زاب کوچک بوده و اطراف آن بسیار سرسبز و زیبا است. این آبشار خروشان و پرآب از سه طبقه تشکیل شده و حدود 50 متر ارتفاع دارد. به محض رسیدن به آبشار، فقط طبقه اول آبشار قابل مشاهده است و برای تماشای طبقات بعدی آبشار می بایست جهت دره ای سرسبزی را بپیمایید.

آبشار شلماش سردشت در فصل بهار به پرآب ترین زمان خود می رسد. آب و هوای این آبشار نسبتاً سرد و خنک بوده و مکان مناسبی برای فرار از گرما و تفریحات تابستانی است. در نزدیکی آبشار اول، مجموعه ای از خدمات رفاهی شامل پارکینگ، سرویس بهداشتی، رستوران و کافه قرار گرفته است. در محوطه آبشار شلماش امکان زدن چادر و کمپینگ فراهم شده است. هم چنین برای اقامت می توانید از هتل های لوکس شهر ارومیه استفاده کنید.

چشمه کانی گراوان

چشمه آب معدنی گراوان در استان آذربایجان غربی و در فاصله 12 کیلومتری از قسمت شمال شرقی شهر سردشت واقع شده است. چشمه کانی گراوان سرشار از املاح معدنی بوده و میزان املاح موجود در آن، یک گرم در لیتر می باشد. این چشمه جزو چشمه های آب معدنی گازدار محسوب شده و خواص درمانی بسیاری دارد.

آب این چشمه سرد و شور می باشد و هرساله به خاطر فعل و انفعالات شیمیایی، به مخروط این چشمه افزوده می شود. این مخروط آهکی بوده و تقریباً 20 متر ارتفاع دارد. در قله این مخروط صدای جوش و خروش آب چشمه، به وضوح شنیده می شود. رودخانه هرمزآباد از پای چشمه کانی گراوان می گذرد. این رود سرزمین های اطراف را آبیاری کرده و منظره ای با دشت های زیبا و پر گل را به ارمغان می آورد.

غار سهولان

غار سهولان نیز یکی از زیباترین شگفتی های طبیعت در اعماق زمین است که لقب دومین غار آبی ایران را به خود اختصاص داده است. این غار در استان آذربایجان غربی و در فاصله 43 کیلومتری از قسمت شمال شرقی شهرستان مهاباد و در نزدیکی روستای سهولان قرار گرفته است. فاصله تهران تا غار سهولان حدود 723 کیلومتر می باشد.

غار کم نظیر سهولان بیش از 70 میلیون سال قدمت دارد. از سال 1379، گردشگران به غار سهولان می آیند و روستای سهولان را گرم و پر رونق می کنند.

مساحت داخلی غار سهولان در حدود 600 متر مربع است. جنس این غار از آهک بوده و ارتفاع غار تا سطح آب حدود 50 متر می باشد. عمق غار در برخی نقاط آن زیاد بوده و به 30 متر هم می رسد. آب این غار بسیار زلال و شفاف بوده و کف غار قابل مشاهده است. بزرگترین دریاچه این غار در حدود 1200 متر مربع مساحت داشته و در قسمت انتهایی آن واقع شده است.

دمای داخلی غار سهولان حدود 10 تا 15 درجه خنک تر از بیرون غار می باشد. بهترین زمان گردش در این غار فصل تابستان می باشد. بازدید از این غار حدود سه ساعت به طول می انجامد.

منبع: همگردی

به "آبشار شلماش سردشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبشار شلماش سردشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید