کدام کشور به زودی از اوپک خارج می شود؟

به گزارش وبلاگ زرسید، خبرنگاران: امارات اخیرا مواضع ضد و نقیضی را در قبال اوپک در پیش گرفته و گویا در حال سبک و سنگین کردن در خروج از این گروه نفتی است.

کدام کشور به زودی از اوپک خارج می شود؟

به گزارش وبلاگ زرسید به نقل از راشاتودی، مقامات اماراتی اخیراً موضع متفاوتی را نسبت به قبل در قبال سازمان کشورهای تولیدکننده نفت، اوپک، در پیش گرفته و در حال سبک و سنگین کردن موضوع تداوم حضور در این گروه نفتی است.

شیوع ویروس کرونا و متعاقبا کاهش تقاضا برای نفت در بازار جهانی باعث متضرر شدن اوپک شده است. حالا و با مطرح شدن بحث خروج برخی کشورها از این گروه، به نظر می رسد کار اوپک سخت تر می شود.

گزارش ها حاکی از آن است که یکی از کشورهایی که به روی خروج از اوپک فکر می کند، امارات است. در حال حاضر قیمت نفت هم نتوانسته به سطحی برسد که بیشتر اعضای اوپک برای تأمین منابع مالی خود به آن نیاز دارند و به همین دلیل شرایط برای کشورهای عضو سخت شده است.

بسیاری از اعضای اوپک برای تأمین بودجه مورد نیاز خود به شدت به درآمدهای نفتی وابسته هستند و این منابع به خاطر پایین آوردن قیمت نفت به شدت آسیب دیده و از طرف دیگر هم اوپک از اعضای خود خواسته تا برای متعادل کردن بازار صادرات خود را کاهش دهند.

یکی از اهداف اوپک از محدود کردن صادرات نفت اعضاء رساندن قیمت به سطحی بود که برای صادرکنندگان قابل قبول بود، اگر چه ممکن است اوپک این هدف خود را به ظاهر قبول نکند، اما نباید از این امر غافل شد.

روز جمعه شایعاتی مطرح شد که نشان می داد امارات در حال بررسی تبعات ادامه حضور و یا خروج از اوپک است، اگر چه این کشور این تصمیم خود به صورت رسمی اعلام نکرده، بنا به مؤسسه انرژی اینتل بحث هایی در داخل این کشور حول و هوش این موضوع اجرا شده است.

یکی از نشانه های اینکه امارات از حضور در اوپک راضی نیست این است که امارات دیروز به اوپک پیشنهاد کرده که تمام اعضاء باید نخست به سهم خود برای تولید پای بند بوده و سپس درباره ادامه پایین نگه داشتن عرضه نفت به بازار جهانی بحث شود.

از طرف دیگر مقامات اماراتی که اخیرا در مخالفت با اوپک سخن گفته اند، این موضوع را مطرح کرده اند که با توجه به چشم انداز نه چندان مثبت تقاضای نفت در بازار جهانی و نیاز مبرم آنها به منابع پولی آیا حضور این کشور در اوپک منافع بلندمدت این کشور را تأمین خواهد کرد؟

برخی مقامات اماراتی معتقدند که شبیه آنچه روسیه باور دارد محدود کردن عرضه نفت به بازار جهانی توسط اوپک قیمت نفت را به حدی رسانده که شرکت های شیل آمریکایی را تشویق به افزایش تولید کرده است و این در حالی است که آنها یکی از جدی ترین رقبای اوپک در بازار به شمار می فرایند.

همین مسأله بود که باعث شد در ماه مارس روسیه و عربستان به اختلاف خورده و مسکو زیر بار کاهش عرضه نفت به بازار جهانی نرود و نهایتاً دو کشور با عرضه سنگین نفت به بازار باعث سقوط قیمت شدند.

آن طور که به نظر می رسد رابطه امارات و اوپک تا حدودی شکننده شده و یکی از نکات برای اثبات این مدعی همان شکست اوپک برای توافق در راستای پایین نگه داشتن عرضه در ماه مارس بود.

البته در حال حاضر سیاست های روسیه و عربستان است که اعضای اوپک را دور هم نگه داشته است عربستان هم خیلی از شرایط موجود راضی نیست و در حالی که عرضه نفت خود را پایین نگه داشته شاهد آن است که برخی اعضاء به تعهد خود برای محدود کردن صادرات نفت به بازار جهانی عمل نمی کنند.

این کشور حالا تأکید کرده که قصد ندارد برای سال آینده به این فرایند ادامه داده و باید رویکرد مقتدرانه تری در قبال الزام اعضاء برای عمل به تعهدات در پیش گرفته شود.

این مواضع ابهاماتی را نسبت به تداوم اتحاد بین کشورهای اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت موسوم به گروه اوپک پلاس ایجاد کرده است. قرار است حدود 10 روز دیگر این کشورها دور هم جمع شده و درباره سیاست های آینده نفتی خود تصمیم بگیرند.

منبع: اقتصادنیوز

به "کدام کشور به زودی از اوپک خارج می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام کشور به زودی از اوپک خارج می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید