چرا استنلی کوبریک وسواس گونه به رنگ قرمز علاقه داشت؟

به گزارش وبلاگ زرسید، استنلی کوبریک، کارگردان، فیلم نامه نویس و تهیه کننده برجسته که از نظر بسیاری به عنوان یکی از تأثیرگذارترین فیلم سازان تاریخ سینما شناخته می شود، در طول دوران کاری خود توانست سبک منحصر به فرد و بی نظیری را توسعه دهد.

چرا استنلی کوبریک وسواس گونه به رنگ قرمز علاقه داشت؟

کوبریک در طول زندگی هنریش، غالبا با شکست های مداوم در برداشت مفاهیم از آثارش دست و پنجه نرم می کرد و به شدت از اینکه درباره مفهوم و فلسفه آن ها کنجکاوی شود متنفر بود و در بعضی مواقع، درک آثارش را با یک موسیقی محبوب مقایسه می کرد. در حالی که مضامین قوی رئالیسم، آسیب پذیری و طنز تاریک در فیلم هایش کاملا محسوس بود، کوبریک معتقد بود که شهود بیننده است که مفهوم و فلسفه کارش را تعریف می کند و می گفت: احساسات و ناخودآگاه بیننده بیشتر از عقل و منطق آن ها در درک فیلم مؤثر است.

در سال 1960، در مصاحبه ای با رابرت امت جینا، کوبریک درباره مخالفت با تحلیل آثار گذشته اش تأکید کرد: یکی از چیزهایی که همیشه هنگام خاتمه دادن به یک فیلم برایم سخت است، این است که وقتی یک نویسنده یا بیننده فیلم می پرسد که آیا این همان چیزی است که واقعا در ذهنتان می گذشت؟ بدون تکبر دوست دارم از جمله تی اس الیوت کمک بگیرم که وقتی از او درباره شعر معروف سرزمین بی حاصل (Waste Land) پرسیدند که منظورش از این شعر چیست؟ او پاسخ داد، منظور من همان چیزی بود که گفتم. اگر می توانستم به گونه ای دیگر آن را بگویم، حتما می گفتم.

کوبریک بعدها در مصاحبه ای با مجله تایم، در سال 1975 گفت: وقتی در ساخت فیلم چیزی را مستقیم می گویید، به آن اندازه که اجازه می دهید مردم خودشان مفهومش را کشف کنند، مؤثر نیست.

از نظر کوبریک رئالیسم احتمالا بهترین راه برای به نمایش درآوردن یک بحث و ایده است. در حالی که فانتزی ممکن است در بهترین حالت با مضامینی که عمدتا در ناخودآگاه نهفته اند سر و کار داشته باشد.

در حالی که کوبریک اغلب اهمیت ایده های فلسفی و مضامین رایج را در کار خود کمرنگ می کرد، در حقیقت در حال ساخت فرمول های خاصی بود که از طریق تأثیرگذارترین آثار خود به ارمغان آورد. ریشی کانریا فیلم ساز، که از علاقه مندان و دانش آموزان کوبریک بوده است، یک فیلم فوق العاده با نام قرمز؛ سوپرکات های استنلی کوبریک (Red: A Stanley Kubrick Supercut) ساخت تا استفاده مکرر وی از رنگ قرمز را بررسی کند.

وی با استفاده از کلیپ هایی از فیلم هایی مانند اسپارتاکوس (Spartacus)، 2001: ادیسه فضایی (2001: A Space Odyssey)، درخشش (The Shining)، غلاف تمام فلزی (Full Metal Jacket) و موارد دیگر، ما را با این دلیل که چرا کوبریک از پروژه ای به پروژه دیگر از رنگ قرمز استفاده می کرد، آشنا می کند. کوبریک خواه به شکل جاری شدن خون از آسانسور هتل اورلوک باشد و یا چشم قرمز رنگ رایانه هوشمند هال (Hal) در فیلم 2001: ادیسه فضایی، معانی مختلفی را از طریق این رنگ در فیلم هایش جای می داد.

کانریا درباره فیلمش می گفت که همیشه شیفته استفاده از رنگ به عنوان یک نوع ارتباط غیرکلامی بوده . از نظر او رنگ تأثیر روان شناختی عمیق و قدرتمندی بر ما دارد و وسیله ای مناسب برای تهیه زیر متن در فیلم است و همچنین می تواند پشتیبانی از یک موضوع خاص یا ایجاد یک حس مناسب باشد با موقعیتی که فیلم ساز در ذهن دارد.

استفاده کوبریک از رنگ قرمز بسیار تأثیرگذار بوده است. نه تنها برای ایجاد فضای مناسب بلکه به این دلیل که معانی مختلفی که به رنگ قرمز نسبت داده می شود، بسکمک از مضامین فیلم های او را بازتاب می داد.

بسکمک از معانی نهفته در رنگ قرمز عبارتند از مرگ، خون، خطر، عصبانیت، انرژی، قدرت و عزم پایدار؛ در مقابل همچنین شامل معانی اشتیاق، میل، عشق و عشق ورزی می شود. این یعنی تمام موضوعات برجسته در کارهای کوبریک. اما مهم تر از همه، ماهیت دوگانه رنگ قرمز که هم می تواند به معنای خشم باشد هم عشق، در اصل معرف قانون یین و یانگ است (دو اصل متضاد و مکمل در دیدگاه چینی ها) که در کل کارهای کوبریک دیده می شود. یعنی مفهوم دوگانگی عشق ورزی و خشونت، تولد و مرگ، جنگ و صلح، ترس و آرزو.

کانریا در خاتمه، انگیزه اش برای ساخت این قطعه را فقط کمک به مجموعه رو به رشد ساختارشکنی پیرامون کارهای کوبریک و تشویق مردم برای دیدن مجدد یا کشف فهرست فیلم های او و تفکر انتقادی درباره رنگ در فیلم بیان کرد.

  • فیلمنامه گم شده استنلی کوبریک پیدا شد

منبع: Faroutmagazine

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا استنلی کوبریک وسواس گونه به رنگ قرمز علاقه داشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا استنلی کوبریک وسواس گونه به رنگ قرمز علاقه داشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید