مهارت های یادداشت برداری در کلاس

به گزارش وبلاگ زرسید، مهارت های یادداشت برداری در کلاس یک مهارت ضروری برای دانشجویان و از روش های صحیح مطالعه است، اما یادداشت برداری و ادغام اطلاعات از منابع مختلف از جمله کتاب های درسی، آزمایشگاه ها، بحث های آنلاین، سخنرانی ها و یا سمینارها می تواند چالش برانگیز باشد. اگر دانش آموز یا دانشجوی هر دوره ای هستید بهتر است برای تعیین روش های و رسیدن به مهارت های یادداشت برداری در کلاس زمانی را در نظر بگیرید.

مهارت های یادداشت برداری در کلاس

مرور طرح درس خود به طور دقیق، صحبت کردن با کسی که قبلاً دوره شما را گذرانده است و یا صحبت کردن با استاد و کمک استاد در مورد انتظارات درس، می تواند به شما در معین بهترین روش یادداشت برداری کمک کند. با ما همراه باشید تا همه چیز را درباره یادداشت برداری و تکنیک های آن بررسی کنیم.

مبنای انتخاب روش یادداشت برداری

رشته ها و دوره های مختلف نیاز به سبک های مختلف یادداشت برداری دارند. هنگام معین روش انتخاب یادداشت برداری، این سؤالات را در نظر بگیرید:

  • آیا شما به طور عمده مطالب سخنرانی یا کتاب درسی را مورد بررسی و آزمایش قرار می دهید؟
  • آیا تمرکز دوره آموزشی شما، بر روی حقایق، جزئیات، حل مسئله یا درک مفهومی واقع شده است؟
  • فرم برگزاری امتحان به چه صورت خواهد بود؟ انتخاب چندگانه، پاسخ کوتاه، زنگ زنگ، یا مقاله نویسی؟

چرا یادداشت برداری می کنید؟

یادآوری و بررسی یادداشت ها بعداً روی یادگیری و پیروزیت شما تأثیر مثبت می گذارد. تحقیقات نشان می دهد دانش آموزانی که یادداشت برداری می کنند مضمون کلی مطالب را بهتر به یاد می آورند و عملکرد بهتری در آزمون ها دارند. اگر مطالب یادداشت برداری شده را بخوانید، اطلاعات را بسیار آسان تر خواهید آموخت که آمادگی برای امتحان را راحت تر و کارآمدتر می کند. مطالعات همچنین نشان می دهد که مهارت های یادداشت برداری در کلاس ، فرایند حفظ شدن را شروع می کند.

آمادگی برای یادداشت برداری در کلاس

هشیار و آماده به سخنرانی ها بیایید، تمام یادداشت ها و موارد مورد نیاز را آماده داشته باشید و در جایی بنشینید که بتوانید در آنجا تمرکز کنید.

حتی اگر استاد شما مطالب را به صورت یادداشت یا اسلایدهای دارای جزئیات ارائه می دهد، شما باید از آنها به عنوان یک راهنما برای ایجاد یادداشت های خودتان استفاده کنید. ایجاد یادداشت های خودتان باعث می شود که شانس شما برای یادآوری مطالب بالاتر برود.

در صورت امکان، قبل از کلاس، محتوای کلی کتاب را بخوانید و یادداشت برداری کنید. در این صورت شما می توانید به راحتی به سخنرانی گوش دهید زیرا مجبور نیستید اطلاعاتی که قبلاً در یادداشت های خود نوشته اید را بنویسید.

به دنبال نشانه های کلامی و بصری از استاد باشید. عباراتی مانند در نتیجه یا این مطلب را بنویسید، تکرار کردن مطالب، لیست ها، بررسی ها، خلاصه نویسی ها و حتی زمان صرف شده در یک موضوع و نوشتن آن روی تخته باید اطلاعات مهمی به شما بدهد.

بعد از سخنرانی به محض این که توانستید، یادداشت های خود را بررسی کنید و اطلاعاتی را که ممکن است از دست داده باشید اضافه کنید.

بیشتر بدانید: بهترین روش های یادگیری؛ معرفی 6 روش ساده و کاربردی

روش های محبوب یادداشت برداری

1. نقشه مفهومی

نقشه برداری مفهومی، یک تکنیک برای سازماندهی اطلاعات، حقایق، مفاهیم، معادلات، نظریه ها و غیره است. نقشه برداری مفهومی را می توان برای ایجاد ارتباط بین مفاهیم کلیدی، حتی زمانی که این ارتباطات در طول سخنرانی ها ساخته نشده است استفاده کرد. نقشه برداری همچنین می تواند به شما در شناسایی مفاهیم کمتر شناخته شده کمک کند. با نوشتن ایده اصلی در مرکز صفحه شروع کنید و از آنجا، ایده های مربوط به زمینه اصلی را قرار دهید. پس از اتمام اطلاعات اولیه خود، نگاهی به راه های بازسازی و گروه بندی مفاهیم مرتبط بیندازید و برای تأکید بر مفاهیم ادغام شده نشانه های بصری، مانند نمودارها، فلش ها، رنگ ها و ارتباطات، مطالب را دوباره بررسی کنید. در این مورد برنامه ها و نرم افزارهایی برای تسهیل نقشه مفهومی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

2. روش کورنل

روش کورنل یک چارچوب سازمان یافته برای یادداشت برداری در کلاس و یا از روی کتاب های درسی است. این روش برای صرفه جویی در زمان و بهره وری بیشتر طراحی شده است. روش کورنل بر سه جنبه یادداشت برداری تأکید می کند که شامل موارد زیر می شود:

  • اطلاعات ضبط شده (از سخنرانی یا متن)
  • ثبت نظرات اضافی و سؤالات
  • افکاری که شما در مورد اطلاعات داشتید و یا خلاصه ایده های اصلی یادداشت ها

3. یادداشت برداری ماتریسی

توجه داشته باشید با ماتریس دریافت، یادداشت های خطی به فرم های نموداری تبدیل می شوند. برای ایجاد یادداشت های ماتریسی از سخنرانی ها و خواندنی ها یادداشت برداری کنید و آنها را به موضوعاتی ساده دسته بندی کنید. به عنوان مثال، یک دورهی آموزشی توسعه انسانی ممکن است شامل سه نظریه عمده در مورد مراحل توسعه باشد. سه نظریه را در چند ستون در بالای نمودار قرار دهید و سوالاتی مانند چه کسانی نظریه پردازان اصلی هستند؟ یا چه مراحل باید طی شود؟ را در ستون های سمت چپ قرار دهید. یادداشت های غیر خطی شما را تشویق می کند تا یادداشت های خود را به طور مختصر بنویسید، بر روابط و الگوهای میان مفاهیم تأکید کنید و اعماق متون را شناسایی کرده تا اطلاعات را در یادداشت های خود ترکیب کنید.

جالب است بدانید: آیا درس خواندن با آهنگ باعث افزایش قدرت یادگیری می شود؟

یادداشت برداری در کلاس با کاغذ بهتر است یا لپ تاپ؟

تحقیقات نشان داده است که یادداشت برداری با لپ تاپ ها به اندازه یادداشت برداری با کاغذ و قلم، ممکن است مؤثر نباشد. نوشتن دستی، به رمزگذاری اطلاعات کمک می کند. نسبت به یادداشت برداری با لپ تاپ حواس پرتی کمتری ایجاد می کند و شما را قادر می سازد یادداشت های خود را سفارشی کنید. اگر چه شما می توانید یادداشت های بیشتری را با یک لپ تاپ بنویسید اما احتمال بیشتری وچود دارد که بدون کامل فکر کردن، مستقیماً از آنچه که استاد بیان کرده است کپی کنید! کسانی که با قلم و کاغذ یادداشت برداری می کنند برگزیننده های بهتری هستند و اطلاعات سخنرانی ها را به طور کامل تری پردازش می کنند.

با این حال اگر یادداشت برداری های الکترونیکی را ترجیح می دهید، این پیشنهادات را در نظر بگیرید:

  • در مورد آنچه که ضبط می کنید دقیق باشید، مثل زمانی که با دست می نویسید.
  • استفاده از یک تبلت می تواند حواس پرتی های مرتبط با لپ تاپ ها را کاهش دهد، اما برای تایپ کردن، لپ تاپ ها راحت تر هستند.
  • از یک سازمان دهنده یا الگوی یادداشت برداری مانند روش کورنل برای کمک به تمرکز روی یادداشت های خود بر روی لپ تاپ استفاده کنید.
  • برخی از دوره ها نیاز به نوشتن معادلات و نمودارهای مختلفی دارند که می توانند در برنامه های پردازش کلمه زمان گیر و سخت باشند. برای اینکه نکات کلیدی سخنرانی ها را از دست ندهید، آن ها را با دست بکشید و بعد به یکدیگر پیوند بزنید. برخی از برنامه های تبلت ها و لپ تاپ ها نیز به شما اجازه می دهند با استفاده از دست یا موس یادداشت برداری کنید.
  • از کپی کردن و چسباندن PDF ها، یادداشت ها یا کتاب های درسی جلوگیری کنید. کپی کردن و چسباندن، مزایای مشابه ایجاد یادداشت های خود را ندارد، زیرا شما به طور جدی تجزیه و پردازش اطلاعات را انجام نمی دهید.

یادداشت برداری از کتاب

اگر از کتاب یا جزوه ای که دارید می خوانید می خواهید یادداشت بردارید تا مطالعه شما به قصد یادگیری یا حفظ مطالب مفیدتر باشد، نکات زیر را مد نظر قرار دهید.

  • از اختصارات، نمادها و کلمات کلیدی استفاده کنید
  • از نمادها برای نشان دادن افکار یا واکنش های خود استفاده کنید. به عنوان مثال، علامت تعجب می تواند به معنای من مخالف هستم باشد.
  • یادداشت های خود را با عنوان ها، اعداد و غیره سازماندهی کنید.
  • روی صفحه خود فضاهای خالی را قرار دهید تا بعداً بتوانید یادداشت های سخنرانی را در آن بگنجانید.
  • دور مطالبی که نمی دانید و می خواهید بعداً جستجو کنید خط بکشید و یا هایلایت کنید.
  • یادداشت های شما باید دقیق و کامل باشند. آن ها باید شامل تمام نمودارهای لازم، نکات کلیدی، نظریه ها، تعاریف، فرمول ها و حقایق باشند، به طوری که شما بتوانید یادداشت های خود را بدون خواندن کتاب درسی مطالعه کنید.
  • شماره صفحه کتاب و راهنمای کتاب را در یادداشت های خود بنویسید، بنابراین اگر متوجه نشدید، می توانید به صفحه کتاب برای راهنمایی بیشتر ارجاع کنید.

حتما بخوانید: 10 راهکار علمی برای حفظ کردن مطالب

ادغام نکات کلاس و کتاب و … در یادداشت برداری

  • جمع آوری یادداشت ها از سخنرانی ها، بیانات، آزمایش ها و تکالیف در یک محل کمک می کند تا از تکرار مطالب جلوگیری کنید و میزان بهره وری مطالعه را بهبود ببخشید.
  • پیوست دادن یادداشت ها از همان ابتدا موجب صرفه جویی در زمان می شود زیرا شما مجبور نیستید همان اطلاعات را از چندین منبع بنویسید. همچنین بعداً شما مجبور نیستید چند یادداشت را ترکیب کنید و زمان بیشتری برای مطالعه خواهید داشت.
  • بر اساس نیازهای دوره آموزشی، تصمیم بگیرید که اول باید سخنرانی ها را یادداشت برداری کنید یا خواندنی ها را. اگر قبل از کلاس یادداشت برداری می کنید، این یادداشت ها را با خودتان به کلاس ببرید. اگر یادداشت ها را قبل از خواندنی ها و در کلاس می نویسید، یادداشت های خود را در حین خواندن متن نگه دارید.
  • اگر ممکن است، یادداشت سخنرانی ها و خواندنی ها را در یک صفحه بنویسید یا یادداشت های سخنرانی را در یک طرف صفحه قرار دهید و یادداشت های دیگر را در طرف دیگر قرار دهید. تمام یادداشت های خود را در یک پوشه نگه دارید. شما می توانید از رنگ های مختلف جوهر یا برجستگی ها برای ایجاد تمایز بین منابع استفاده کنید.
  • اگر استاد شما یک طرح کلی یا یک پی دی اف از سخنرانی را به صورت آنلاین ارائه می دهد، آن را چاپ کنید و یادداشت های خود را به طور مستقیم بر روی مطالب استاد قرار دهید. مقایسه مطالب کتاب درسی با یادداشت های استاد به شما کمک می کند تا متوجه شوید که استاد چه اطلاعاتی را مهم می داند.
  • یادداشت های سخنرانی و کتاب را در یک نقشه مفهومی ترکیب کنید.
  • یادداشت ها را در فرمتی که برای مطالعه و بررسی آسان است بنویسید. ساختن فلش کارت می تواند یک روش بسیار مؤثر برای مطالعه باشد اما ممکن است زمان زیادی برای ایجاد آنها صرف شود. ساختن فلش کارت در هنگام خواندن متن باعث صرفه جویی در وقت شما قبل از امتحان می شود و یک ابزار قابل حمل برای بررسی منظم ارائه می دهد.
  • اپلیکیشن های یادداشت برداری موجود در تلفن، لپ تاپ و رایانه شما می توانند برای ذخیره همه یادداشت های خود در یک مکان، عالی باشند.

اگر کنکوری هستید بخوانید: 15 راه کار ساده و کاربردی برای پیروزیت در کنکور

نکات پایانی

  • بررسی یادداشت های یکپارچه آسان تر است.
  • مرور یادداشت های خود به طور مرتب موثرتر از مواجهه با آنها قبل از میان دوره یا نهایی است. برخی وقت ها در انتهای هر روز تایمی را به بررسی و پر کردن هر گونه شکاف در یادداشت های خود اختصاص دهید. در انتهای هفته، زمان بیشتری را برای خواندن، خلاصه کردن و فرمول بندی کردن سؤالات احتمالی امتحان در یادداشت های خود کنار بگذارید.
  • اگر مطمئن نیستید که یادداشت های شما به اندازه کافی کامل یا دقیق باشد، یادداشت های خود را با یادداشت های همکلاسی ها یا هم گروهی ها مقایسه کنید.
  • منابع خود را در زمان آماده سازی برای امتحانات مطالعه و برای اطلاعات بیشتر بررسی کنید. با انجام تکنیک های بالا به راحتی قادر خواهید بود تا مهارت های یادداشت برداری در کلاس را افزایش دهید.

مطمئنا شخصی که بهتر بتواند مهارت های یادداشت برداری در کلاس را بیاموزد در یادگیری مطالب و به یاد آوردن آنها فرد پیروز تری خواهد بود. شما چه تکنیک های دیگری برای این کار بلدید و تجربه شما از یادداشت برداری در کلاس های آموزشی چیست؟ توصیه می کنیم راهکارهای افزایش انگیزه برای درس خواندن را نیز مطالعه کنید.

منبع: مجله انگیزه

به "مهارت های یادداشت برداری در کلاس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهارت های یادداشت برداری در کلاس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید