منافع عربستان و آمریکا در بی ثباتی لبنان

به گزارش وبلاگ زرسید، آمریکا و عربستان هر دو منافع حتمی خود در لبنان را بر ایجاد بی ثباتی در این کشور می بینند، اما هر یک به شیوه خاص خود و با درجات مختلف به دنبال تحقق این هدف هستند.

منافع عربستان و آمریکا در بی ثباتی لبنان

لبنان

به نوشته روزنامه الاخبار لبنان، اخبار منابع بلندپایه سیاسی از لبنان حاکی از اختلاف نظر گرچه محدود بین آمریکا و عربستان در خصوص چگونگی حل وفصل بحران در لبنان است، بر این اساس که واشنگتن و ریاض هر دو اتفاق نظر دارند که دولت بیروت در دسترس آنان نیست و دشمنانشان در آن نفوذ بیشتری دارند.

در این میان آمریکا بر فشار و تحریم لبنان به منظور واداشتن دشمنان به عقب گرد از مواضع خود و امتیاز دهی متمرکز است در حالی که عربستان به دنبال تسلیم شدن (دولت لبنان) به هر قیمتی است.

بر این اساس لبنان امروز در تعامل با طرف های منطقه ای و بین المللی با بحران جدی روبه رو است.

عربستان

نکته ای که حتی دشمنان حزب الله را نیز نگران نموده است، اینکه منافع حتمی محور آمریکایی- سعودی بر بی ثباتی در لبنان است، به این معنی که آمریکایی ها آرامش سیاسی، اقتصادی و امنیتی در لبنان را به نفع حزب الله می دانند و معتقدند در این صورت حزب الله می تواند به نبرد در لبنان و منطقه ادامه دهد.

عربستان نیز معتقد است ثبات لبنان موجب راحتی دشمن سرسخت آن یعنی حزب الله است و بر این باور است که باید آن را به سمت چالش های داخلی فراتر از تحریم ها یا انزوای سیاسی سوق داد و اینجاست که مشکل پیش می آید.

در همین ارتباط مارشال بیلنگسلا معاون وزیر خزانه داری آمریکا در سفر اخیر خود به لبنان بیان کرد، سیاستمداران و رهبران لبنان عملا در جهت اقدامات آمریکا در رویارویی با حزب الله مانع تراشی ننموده اند و باید به این روند پایبند بمانند زیرا در غیر این صورت جایگزینی جز ایجاد هرج و مرج و ناآرامی در لبنان وجود ندارد اما در صورت بروز ناآرامی امکان کنترل آن وجود ندارد و این چیزی است که در سوریه و ایران شاهدیم.

واشنگتن جایگزینی برای حریری ندارد

به نوشته الاخبار، اظهارات مسئولان آمریکایی بیانگر ترس از این است که لبنان به طور کلی در اختیار حزب الله قرار گرفته و دشمنان آن قدرت مانور و تحرک را از دست بدهند.

با این حال این به معنی موافقت آمریکا با سیاست کلی دولت لبنان نیست بلکه واشنگتن میشل عون رئیس جمهور لبنان و تیم سیاسی او را دشمن واقعی خود می داند و از هرگونه تماس با این تیم مگر در موارد بسیار ضروری خودداری دارد، اما در خصوص حریری جهت متفاوتی را در پیش گرفته است به این معنی که با تحریم نخست وزیر مخالف است و ترجیح می دهد حریری را تحت فشار قرار داده و به دلیل عدم اقدام جدی در برابر ائتلاف عون- حزب الله ، او را سرزنش کند به همین دلیل بعضی موارد برخورد وتعامل سختگیرانه ای با او دارد.

با اینهمه واشنگتن می خواهد حریری در قدرت بماند زیرا هیچ تضمینی مبنی بر اینکه جانشین او مواضع تندی در قبال حزب الله داشته باشد، وجود ندارد، علاوه بر این حریری به سیاست های اقتصادی و اقتصادی آمریکا پایبند است؛ موضوعی که در خصوص دیگران تضمینی برای آن وجود ندارد.

**سفیر عربستان در بیروت مجری سیاست های سعودی

اما عربستان دیدگاه مختلفی دارد و ولید البخاری سفیر خود در بیروت را موظف نموده است بیشترین میزان سختگیری سیاسی را در تعامل با لبنان به کار بگیرد و او نیز کاملا مجری توجیهات رهبران خود است و ماموریت روشنی دارد: کوشش برای سلب هرگونه برگ برنده از حزب الله در لبنان.

بر این اساس عملکرد سعودی ها به گونه ای است که گویا سعد حریری مانعی در برابر اجرای سیاست های آنان به شمار می آید و به همین دلیل بین مسئولان سفارت سعودی در بیروت و سعد حریری احساس و تعامل خوبی وجود ندارد.

از این گذشته عربستان از نافرمانی سعد حریری از دستور دو سال پیش مبنی بر کناره گیری از نخست وزیری و نیز موافقت با ریاست جمهوی میشل عون عصبانی است و عصبانیت زمانی بیشتر شد که حریری نتوانست مواضع سیاسی و گام های عملی علیه حضور حزب الله در سوریه، عراق و یمن اتخاذ کند و هیچ کاری برای جلوگیری از حملات سیاسی و رسانه ای به عربستان سعودی انجام نداد و از این گذشته جرات نکرد قطر را تحریم کند و از سوی دیگر در تعامل با مهره های عربستان در داخل جریان المستقبل سختگیری می نماید.

آمریکا به دنبال فروپاشی کامل لبنان نیست

به هر حال آمریکایی ها به دنبال فروپاشی کامل لبنان نیستند، اما ریاض معتقد است ثباتی که حزب الله و میشل عون از آن استفاده می نمایند، فایده ای ندارد با این حال می داند بازداشت و برکناری حریری در کاهش نفوذ او در بین اهل تسنن لبنان بی اثر بود.

عربستان نتوانست فواد سنیوره را به عنوان یک نماینده در مجلس لبنان حفظ کند و تمام شخصیت های سنی در شمال، جنوب، بقاع و بیروت که با سیاست های ریاض همراه بودند از صحنه کنار رفته اند.

نکته دیگر اینکه با وجود وضعیت اقتصادی سخت حریری و بدهی های وی، عربستان در صدد یاری به او نیست و تعامل تاجران سعودی با حریری نیز دیگر مانند گذشته نیست و تعامل سفارت خانه های عربستان در سایر کشورها که به روی پدرش (رفیق حریری) باز بود، فقط اکنون تماس های گذرا با وی دارند.

اما مشکل حریری با عربستان به اینجا ختم نمی گردد بلکه وی در تمام زمینه ها بهای سنگینی را پرداخت می نماید از همین رو ناراحتی و اشک حریری در مراسم تشییع ژاک شیراک رئیس جمهور پیشین فرانسه به این دلیل بود که شاهد رفتن دوستان پدرش یکی پس از دیگری است و افراد با نفوذ که به آنان تکیه می کرد دیگر نه در عربستان نه در مصر و یا سوریه و حتی فرانسه و آمریکا نفوذ ندارند.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "منافع عربستان و آمریکا در بی ثباتی لبنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منافع عربستان و آمریکا در بی ثباتی لبنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید