گزارش، موضع رسانه های کشورهای آسیای مرکزی نسبت به عملیات ترکیه در سوریه

به گزارش وبلاگ زرسید، در حالی که رسانه های قرقیز و ازبک نسبت به عملیات ترکیه موضع حمایتی نسبی اتخاذ کرده اند، تاجیکستان و قزاقستان با استناد به منابع روس نسبتا انتقادی عمل کرده و رسانه های ترکمنستان نیز هیچ موضعی در این باره نگرفته اند.

گزارش، موضع رسانه های کشورهای آسیای مرکزی نسبت به عملیات ترکیه در سوریه

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ زرسید، عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه که از روزهای گذشته تا عمق 30 کیلومتری خاک سوریه آغاز شده است، با واکنش های متفاوتی از سوی جوامع بین المللی روبرو شده است. برخی دیدگاه ها این اقدام ترکیه را یک تجاوز آشکار به تمامیت ارضی دولت سوریه در نظر گرفته، از سوی دیگر نیز دیدگاه هایی این حرکت را ایجاد یک راستا تنفس به گروه های تروریستی و معارض دولت سوریه با هماهنگی ایالات متحده در نظر می گیرند. برخی نیز آن را توسعه طلبی نوعثمانی گری متفکرین ترکیه می دانند، برخی دیدگاه ها بر سیاست های خشن دولت ترکیه علیه نمودها تاکید داشته و البته برخی دیدگاه ها نیز در حمایت از ترکیه، این عملیات نظامی را یک اقدام امنیتی و به نفع امنیت منطقه و امنیت ملی ترکیه می پندارند.

صرف نظر از درستی یا غلط بودن این تحلیل ها، نوع واکنش کشورها و جوامع به این حرکت نشان گر فاکتورها و مولفه های مهمی نظیر قدرت نرم ترکیه، فضای ذهنی کشورها نسبت به تحولات جنوب غرب آسیا، نوع برداشت نسبت به تروریسم و میزان نفوذ ترکیه در این کشورها دارد. از این منظر، دیدگاه رسانه های کشورهای آسیای مرکزی نسبت به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه را در این گزارش تحلیل و ارزیابی می کنیم. وضعیت خاص آزادی رسانه ای در این منطقه موجب می شود که بتوان نگاه های رسانه ها را آلترناتیو دیدگاه های دولت این کشورها، یا حداقل نزدیک ترین دیدگاه نسبت به دیدگاه دولتی این کشورها در نظر گرفت. در این گزارش تلاش شده تا رسانه های مجازی مطرح، به ویژه رسانه های رسمی دولتی کشورهای آسیای مرکزی طی 2 روز اخیر مورد بررسی قرار بگیرند.

قرقیزستان

در قرقیزستان خبرگزاری رسمی دولتی این کشور KABAR در صفحه انگلیسی خود خبری از اظهارات وزیر دفاع ترکیه با تیتر بیش از 300 تروریست در شمال سوریه کشته شدند منتشر کرد. در این خبر که به نقل از خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان منتشر شده است، صریحا عملیات ترکیه را یک اقدام ضدتروریسم معرفی می کند. این در حالی است که همین خبرگزاری در خبر دیگری از دیدار کوبانچیبیک عمرعلی اف، سفیر این کشور با فرماندار آنکارا خبر می دهد.

خبرگزاری آکی پرس نیز که از جمله رسانه های مطرح در قرقیزستان است نیز در خبری به نقل از بی بی سی، بر موضع آمریکا در مورد فشار بر ترکیه برای توقف حمله به نمودها، اشاره می کند. در این خبر اظهارات وزیر دفاع آمریکا و تاکید اردوغان بر تداوم عملیات نیز آورده شده است. در پایان نیز در موضعی محافظه کارانه، درگیری میان نیروهای دموکراتیک کرد سوریه، به عنوان متحد ایالات متحده معرفی شده که مورد حملات ترکیه واقع شده اند.

در قرقیزستان خبرگزاری 24.کی جی نیز هیچ موضعی نسبت به این موضوع در اخبار خود نگرفته است.

قزاقستان

رسانه های قزاق نیز بسیار محافظه کارانه نسبت به موضوع عملیات ترکیه در شمال سوریه موضع گیری نموده اند. در این راستا، خبرگزاری دولتی و رسمی کازاینفورم در صفحات قزاقی و انگلیسی خود هیچ موضعی در این باره نگرفته و در صفحه روسی تنها در یک خبر ساده با تیتر ترکیه عملیات نظامی در سوریه را آغاز کرد، در چند خط هدف ترکیه را از عملیات چشمه صلح ایجاد منطقه امن و بازگشت پناهجویان سوری عنوان می کند.

پایگاه خبری تنگری نیوز نیز در خبری به نقل از خبرگزاری روسی ریانووستی، خبری پیرامون احتمال درگیری نیروهای آمریکا و ترک در اثر فشار توپخانه ترکیه بر نیروهای ویژه آمریکا اشاره می کند. در پایانی این خبر نیز عملیات چشمه صلح توسط ترکیه در سوریه و علیه نمودها عنوان می شود. خبرگزاری بایگن نیوز هم در خبری به نقل از خبرگزاری روسی تاس، آغاز عملیات ترکیه در سوریه را منتشر می کند. در این خبر نیز عملیات ترکیه علیه نیروهای کرد عنوان می شود.

تاجیکستان

در تاجیکستان که تنها جمهوری غیرترک زبان آسیای مرکزی محسوب می شود، در خبرگزاری رسمی دولتی خاور اگرچه در هیچ یک از صفحات تاجیکی و انگلیسی خود اشاره ای به این موضوع ننموده، در صفحه روسی خود 3 خبر در این زمینه منتشر نموده است. این سه خبر که هر سه از منابع روسی ریانووستی و تاس بازنشر شده اند، بر سه محور کلیدی تاکید دارند: نخست، آواره شدن بیش از 70 هزار نفر از ساکنان شمال سوریه در اثر حمله ترکیه و احتمال آسیب دیدن مردم غیرنظامی؛ دوم، درگیری ها و تنش های احتمالی میان نیروهای ترکیه و ایالات متحده؛ و سوم، تهدید اردوغان نسبت به اروپا در زمینه پذیرش پناهجویان سوری.

خبرگزاری آسیاپلاس نیز که اخیرا با مشکلاتی در داخل کشور روبرو شده است، در آدرس جدید خود با انتشار خبری، عملیات نظامی ترکیه را علیه کرد های سوریه عنوان می کند. سه رسانه دیگر تاجیکی از جمله تاجیکستان تایمز، تاجیک پرس و هم صنف، نیز همگی به اتفاق بر تهدید اردوغان نسبت به اروپا در مورد پناهجویان سوریه اشاره نموده اند. وب سایت پیام، وابسته به حزب نهضت اسلامی نیز با انتشار خبری از ناتو با تیتر ناتو: ترکیه در خط مقدم یک مبارزه مهم قرار گرفته است، به این موضوع می پردازد.

ازبکستان

در ازبکستان خبرگزاری رسمی UZREPORT با انتشار خبری، آغاز عملیات نظامی ترکیه علیه نمودها را منتشر می کند. در این خبر عمدتا بر اظهارات ازدوغان و جملات وی نسبت به عملیات چشمه صلح با کلیدواژه های مقابله با تروریسم، و عملیات حفظ صلح تاکید می شود. همچنین در این گزارش بخشی از گزارش خبرگزاری آناتولی نیز بازنشر می شود. در متن این خبر همچنین به ویدئوی منتشر شده توسط نیروهای دموکراتیک کرد سوریه که گفته بودند تا آخرین قطره خون خود با ترکیه می جنگند، اشاره شده است. نکته جالب توجه دیگر در این گزارش آن است که در آن عنوان شده ایران و روسیه در تلاش بودند تا ترکیه را از انجام این عملیات منصرف کنند.

خبرگزاری Kun.uz نیز در خبری انتقاد اردوغان نسبت به اتحادیه اروپا، مصر و عربستان سعودی را منتشر می کند. در این خبر بر مساله پناهجویان تاکید شده و عملیات ترکیه به نقل از اردوغان، علیه نیروهای کرد پ ک ک عنوان می شود. در دیگر رسانه های ازبک نظیر Uzdaily و یا تاشکندتایمز و دیگر رسانه ها، به این موضوع پرداخته نشده بود.

ترکمنستان

در ترکمنستان نکته جالب توجه آن بود که هیچ رسانه ای، حتی خبری مثبت یا منفی و حتی خنثی نسبت به عملیات ترکیه در سوریه منتشر ننموده بودند. عمده اخبار رسانه های ترکمنستان طی روزهای اخیر مربوط به میزبانی نشست کشورهای هم سود در عشق آباد و اظهارات رئیس جمهور این کشور بود. در رسانه های اپوزوسیون نظیر hronikatm.com نیز اشاره ای به این موضوع نشده بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "گزارش، موضع رسانه های کشورهای آسیای مرکزی نسبت به عملیات ترکیه در سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، موضع رسانه های کشورهای آسیای مرکزی نسبت به عملیات ترکیه در سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید