معامله 2 هزار تن پسته در بورس کالا

به گزارش وبلاگ زرسید، اکبر میرزاپور سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران در رابطه با آغاز به کار معاملات پسته در بورس کالای ایران بیان نمود: در واقع سابقه انجام معاملات پسته به سازمان کارگزاران بورس محصولات کشاورزی در سال 1383 باز می گردد، اما اگر بخواهیم بگوییم از چه زمانی برای معاملات پسته زیر ساخت و ابزار آلات در نظر گرفته شد؟ باید بگوییم که این موضوع در واقع به دوسال پیش یعنی سال 1397 باز می گردد.

معامله 2 هزار تن پسته در بورس کالا

او در پاسخ به این سوال که معاملات پسته در چند قالب معامله می شوند، شرح داد: در حالت کلی می توان گفت که دو بستر در معاملات بورس کالا وجود دارد؛ یکی بازار فیزیکی که خود کالا معامله می شود و دیگری هم اوراق بهادار مبتنی بر کالا است.

به گفته سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران معاملات پسته در بازار فیزیکی به طور محدود انجام می شود و همچنین در دوسال گذشته ورقه بهادارسازی در دو قالب کلی یعنی گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آینده شکل گرفت.

میرزاپور گفت: گواهی سپرده ابزاری است که براساس نیاز کشاورزان به شدت مورد ساده سازی قرار گرفته است، نکته حائز اهمیت این است که تعدادی از انبارها استاندارد شده اند و پس از طی کردن یک سری از مراحل در بورس کالا پذیرفته می شوند ، نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که این انبارها در مناطقی تاسیس شده اند که تولیدات کالا زیاد است و حال آنکه قبض انبار و گواهی سپرده کالا به نام فردی که مالک کالا است، صادر می شود.

او افزود: یکی از مزیت های گواهی سپرده این است که از هرگونه اقتصادیات مثل اقتصادیات بر درآمد یا عملکرد معاف می شود، یا آنکه می تواند به عنوان یک پشتوانه به منظور دریافت تسهیلات بانکی مورد استفاده قرار گیرد.

کاهش ریسک در سایه قراردادهای آینده

سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران گفت: در قراردادهای آینده کشاورز می تواند تحویل کالا خود را به آینده موکول کند این قرارداد بدین نحو است که قیمت کالایی که قرار است در آینده تحویل داده شود در همان موقع عقد قرار داد معین می شود.

میرزاپور گفت: از آنجایی که کارکرد گواهی سپرده با گواهی یکسان نیست پس می توان گفت متقاضیان آن هم بنابر شرایط اقتصادی متغیر هستند، به طور مثال در قرار داد آینده، کشاورزان برای پوشش ریسک به سمت گواهی آینده روی می آورند.

او افزود: اگر بخواهیم بر اساس تجربیات جهانی در رابطه با حضور افراد در بازارهای مشتقه مسئله ای را بیان کنیم، افراد به سه دسته تقسیم می شوند؛ نخست افرادی که ریسک ها را پوشش می دهند، دوم افرادی که از نوسانات استفاده می کنند و سوم اشخاصی که صرفا در بین بازارها به معامله انجام می دهند و نکته حائز اهمیت اینکه کشاورزان در بخش اول قرار می گیرند.

حضور داوطلبانه کشاورزان در بورس کالا

سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران در پاسخ به این سوال که حضور کشاورزان از سال گذشته چند درصد افزایش یافته است، گفت: با وجود آنکه ابزارهای بورس کالا به نسبت بازار سرمایه ناشناخته تر است اما می توان گفت که حضور کشاورزان به نسبت سال گذشته افزایش یافته است به گونه ای که اکنون خود کشاورزان با بورس کالا تماس حاصل می کنند و می گویند که چگونه می توانیم وارد این بازار شویم و در این بازار سرمایه گذاری کنیم.

میرزایی پور اظهار کرد: در حال حاضر 80 درصد پسته های تولیدی به کشورهای همسایه صادر می شود و فقط 20 درصد در داخل کشور استفاده می شود. نکته حائز اهمیت این است که اکنون بورس کالا توانسته حدود 2هزار تن پسته را از طریق اوراق گواهی سپرده معامله کند.

او در پاسخ به این سوال که راهبرهای بورس کالا برای بهبود عملکرد در معاملات پسته چیست؟ گفت: اولین هدف این است که گستره جغرافیای تولید پسته را افزایش دهیم به علت آنکه تجربه ثابت کرده است تا زمانی که تولیدات و انبارها را افزایش ندهیم قطع به یقین پیروز نخواهیم بود و برای تقویت بازار معاملات پسته همانند زعفران نیاز به متخصصان داریم.

سازمان جهاد کشاورزی متولی ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا

سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران در خصوص شفافیت معاملات در بورس کالا گفت: شفافیت نیازمند طیف قیمت است، هرچه فاصله قیمتی در محصولات کمتر باشد می توان گفت شفافیت نیز افزایش پیدا می کند، نکته حائز اهمیت این است که هنوز در بحث پسته در بورس کالا نتوانسته ایم مانند زعفران به شفافیت دست پیدا کنیم.

او در رابطه با میزان همکاری مسئولان جهاد کشاورزی،گفت: در انتخاب کالاهای کشاورزی اول وزارت جهاد کشاورزی باید تایید لازمه را به عمل آورد چرا که از منظر بورس کالا متولی ورود کالاهای کشاورزی، سازمان جهاد کشاورزی است.

این مقام مسئول در پایان شرح داد: در رابطه با بعضی از کالاها باید گفت وزارت جهاد کشاورزی دامنه عملکردش بیشتر است به گونه ای که می تواند کشاورزان متعددی را به منظور سرمایه گذاری در این بازار ترغیب کند.

آخرین اخبار بورس را در صفحه بورس وبلاگ زرسید بخوانید.

منبع: باشگاه وبلاگ زرسید

منبع: تجارت نیوز

به "معامله 2 هزار تن پسته در بورس کالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معامله 2 هزار تن پسته در بورس کالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید