سلامت مهم تر از بازگشایی مدارس

به گزارش وبلاگ زرسید، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا می گوید معمولا مدارس آخرین مکانی است که بعد از انتها همه گیری بیماری ها بازگشایی می شود.

سلامت مهم تر از بازگشایی مدارس

به گزارش وبلاگ زرسید، روزنامه جام جم نوشت: ماه مهر امسال نه تنها برای بچه های سرزمین ما که برای بسیاری از بچه های دنیا و حتی پدر و مادرهای آنها ماه ویژه ای است. بهتر است بگوییم سال تحصیلی ویژه! از یک سو نگران سلامت فرزندشان در صورت بازگشایی مدارس هستند و از سوی دیگر نگران عقب ماندن آنها از تحصیل. زیرساخت های لازم برای سال تحصیلی جدید چقدر مهیاست تا بچه ها با قطعی اینترنت و کندی سرعت آن دست و پنجه نرم نکنند؟ آیا همه بچه ها امکان دسترسی به گوشی های هوشمند را دارند؟ هزار و یک نکته و نگرانی دیگر هم هست، ازجمله آنها نگرانی های مربوط به حفظ سلامت و ابتلای احتمالی دانش آموزان است. برای پاسخ به پاره ای از نگرانی های بهداشتی در خصوص بازگشایی مدارس با دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری های عفونی، استاد دانشگاه شهید بهشتی و عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره بازگشایی مدارس از نیمه شهریور گفت وگو کرده ایم.

ماجرای کنکور امسال را هنوز به یاد داریم؛ برگزار می شود و برگزار نمی شود آزاردهنده ای که اضطراب و استرس بچه ها و والدین آنها را چند برابر کرد. البته در حد کمتر، این اضطراب برای بازگشایی مدارس نیز وجود دارد. گرچه مراقبت و نگهداری از بچه ها در منزل، کار ساده ای نیست و گاهی امان والدین را می برد، اما در این شرایط مدرسه رفتن بچه ها، استرس والدین را هزار برابر می کند. از دکتر مسعود مردانی، درباره بازگشایی مدارس از پانزدهم شهریور سوال کردیم که این طور توضیح داد: به این موضوع فکر هم نکنید! مدرسه نخستین مکانی است که در صورت همه گیری یک نوع بیماری، تعطیل شده و آخرین مکانی است که بعد از پایان همه گیری و فاصله دریافت از آن بازگشایی می شود. او ادامه می دهد: فعلا نباید به این مسأله فکر کرد زیرا ما نه تنها از اپیدمی نگذشته ایم بلکه شرایط ما در تمام طول تابستان تا به امروز، از اسفند و فروردین نیز بدتر بوده است.

حتی دبیرستانی ها

اغلب بچه ها همان روزهای اول مهر، به دلیل این که مراقبت از خودشان را خوب بلد نیستند، سرما می خورند یا دچار اسهال فصل پاییز می شوند. بنابراین چطور می توان تصور کرد که در شرایط خطرناک و خاص امسال، بچه ها بتوانند از خودشان مراقبت کنند؟ این عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا می گوید: دبستانی ها باید حتما در خانه بمانند؛ سلامت آنها ضروری تر از تحصیل است.

دکتر مردانی ادامه می دهد: درباره بچه های دبیرستانی هم سلامتی بیش از تحصیل باید اهمیت داشته باشد. بنابراین لازم است آنها هم در خانه بمانند و تحصیل را به صورت اینترنتی ادامه دهند.

این متخصص بیماری های عفونی درباره احتمال بازگشایی مدارس می گوید: در این باره جلسه های متعدد خواهیم داشت اما همان طور که گفتم، مدارس آخرین جایی است که بعد از پایان اپیدمی بازگشایی می شوند و ما هنوز اوج بیماری را هم رد نکرده ایم و از طرفی به پاییز هم که فصل آنفلوآنزاست، نزدیک می شویم.

باید شرایط را فراهم کنند

در سال گذشته تحصیلی که یک سوم پایانی آن به صورت اینترنتی پیگیری شد و پایان یافت، خانواده ها با دو معضل مهم روبه رو بودند. نخست این که شرایط اینترنت آن طور که باید می بود، نبود و بسیاری از دانش آموزان، به ویژه در مناطق کم برخوردار با مسائل جدی روبه رو بودند. دوم این که، همه افراد جامعه امکان داشتن گوشی های هوشمند را نداشتند. دکتر مردانی درباره ضرورت تغییر شرایط می گوید: باید به جای بازگشایی مدارس، به فکر تقویت زیرساخت ها باشیم.

این متخصص بیماری های عفونی اضافه می کند: باید شرایط برای تحصیل آنلاین فرزندان این سرزمین مهیا شود تا بتوانند از فضای امن خانه، این سال تحصیلی را آغاز کنند و به پایان برسانند.

اگر بچه ها به مدرسه رفتند...

گرچه زمزمه هایی برای بازگشایی مدارس از نیمه شهریور شنیده می شود اما امیدواریم ستاد ملی مقابله با کرونا، صحیح ترین تصمیم را اتخاذ کند.

با فرض آن که مدارس در نیمه شهریور بازگشایی شوند، باید حتما نکته های بهداشتی اعم از چگونگی بازگشایی و زمان شستن دست و صورت، رعایت فاصله در مدرسه، شیوه درست تغذیه، شیوه درست مراقبت از نظافت شخصی و... را به بچه ها کاملا آموزش دهید. هر دانش آموز باید به تعداد مناسبی ماسک (حداقل دو عدد برای هر روز)، اسپری الکلی و در صورت لزوم دستکش مناسب و اندازه دستش به همراه داشته باشد. علاوه بر این ، شرایط بهداشتی مدرسه نیز باید کاملا برای حضور دانش آموزان مهیا باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "سلامت مهم تر از بازگشایی مدارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلامت مهم تر از بازگشایی مدارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید