خبرنگاران 56 هزار هکتار اراضی کردستان به آبیاری تحت فشار مجهز شد

به گزارش وبلاگ زرسید، سنندج - خبرنگاران - رییس جهاد کشاورزی کردستان گفت: 124 هزار هکتار از اراضی زیر کشت استان آبی است که از این میزان 56 هزار و 650 هکتار به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

خبرنگاران 56 هزار هکتار اراضی کردستان به آبیاری تحت فشار مجهز شد

محمدفرید سپری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ زرسید سطح اراضی زیر کشت کردستان را یک میلیون و 247 هزار هکتار گفت و گفت: در استان 49 هزار هکتار اراضی آبی زیر کشت سیستم آبیاری بارانی، حدود سه هزار هکتار سیستم آبیاری کم فشار و پنج هزار هکتار به سیستم آبیاری قطره ای مجهز است.

وی اضافه نمود: نسبت کشت آبی به کل اراضی در کردستان 11 و هشت دهم درصد و در کشور 40 درصد است لذا باید با استفاده از طرح های پیشران و مطالبات گذشته با آبی کردن 101 هزار هکتار از اراضی این نسبت را افزایش دهیم.

سپری با بیان اینکه پروژه آبیاری تحت فشار اراضی در شهرستان بانه یکی از طرح های مهم استانی در حوزه کشاورزی است، ادامه داد: در شهرستان بانه 760 هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز است که بیشتر به صورت قطره ای است و 28 درصد سطح زیر کشت نیز به صورت آبیاری بارانی است.

وی اعتبار پروژه آبیاری تحت فشار بانه را 33 میلیارد و 500 میلیون ریال گفت و یادآور شد: پروژه آبیاری تحت فشار به صورت تعاونی اجرا می گردد و 125 نفر بهره بردار دارد که 236 هکتار از اراضی شهرستان با این سیستم آبیاری می گردد که اعتبار آن از محل سیستم های نوین تامین و هزینه می گردد و 85 درصد آن نیز به صورت بلاعوض به بهره بردار پرداخت و مابقی به صورت خودیاری از سوی بهره برداران تامین می گردد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: برای تکمیل این پروژه حداقل 25 میلیارد ریال اعتبار احتیاج است البته تا به امروز 110 هکتار از این پروژه صورت گرفته که کشاورزان به صورت سنتی با استفاده از سیستم موتور پمپ آب مورد احتیاج اراضی را پمپاژ می نمایند.

شهرستان مرزی بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان واقع شده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران 56 هزار هکتار اراضی کردستان به آبیاری تحت فشار مجهز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 56 هزار هکتار اراضی کردستان به آبیاری تحت فشار مجهز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید