خبرنگاران مدیرکل غله خراسان شمالی: مشکل کمبود آرد نداریم

به گزارش وبلاگ زرسید، بجنورد- خبرنگاران- مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: هم اکنون ماهانه هشت هزار و 400 تن آرد بین نانوایی های استان توزیع می گردد بنابراین مسئله ای در این زمینه نداریم.

خبرنگاران مدیرکل غله خراسان شمالی: مشکل کمبود آرد نداریم

سیدجلال موسوی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ زرسید گفت: موجودی انبارها و سیلوهای گندم استان نیز تا تیرماه سال آینده (زمان برداشت گندم از کشتزارهای استان) مناسب است و در این خصوص هم هیچ دغدغه ای نداریم.

وی اضافه نمود: براساس آمارهای موجود، سرانه مصرف آرد در این استان 863 هزار نفری 9.4 و کشور 7.5 کیلوگرم است.

وی با بیان اینکه این سرانه برای کل مصارف آرد از جمله یارانه ای، نیمه یارانه ای و سایر مصارف است اضافه نمود: مصرف نان در بین شهروندان این استان بیش از میانگین کشوری است اما باید بازرسی ها و کنترل در این خصوص بیشتر گردد تا آرد استان خارج از شبکه توزیع نگردد.

موسوی بر نظارت بیشتر از عملکرد نانوایی ها در این استان تاکید نمود و گفت: کمبود آرد در این استان وجود ندارد، دستگاه های مربوطه باید در این زمینه بیشتر جدیت به خرج بدهند و همچنین مردم نیز باید نسبت به نانوایی ها حساس باشند و هر تخلفی را می بینند گزارش دهند تا رسیدگی لازم انجام گردد.

وی اضافه نمود: آرد تنها برای تامین نان است، باید با فرهنگ سازی و نظارت بیشتر کوشش کنیم تا در سایر بخش ها مورد استفاده قرار نگیرد و همچنین به عنوان خوراک به مصرف دام نیز نرسد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: بعضی از قنادی ها آرد را از نانوایی ها خریداری و در فراوری شیرینی مورد استفاده قرار می دهند، آرد یارانه ای را با قیمت مناسب تر خریداری و تبدیل به فراوریی به غیر از نان می نمایند که این یک تخلف است.

موسوی گفت: آرد نانوایی ها باید تنها به پخت نان اختصاص یابد اما بعضی از این کسبه در این خصوص تخلف می نمایند که این امر باعث شلوغی بعضی از نانوایی ها شده است زیراکه بخشی از آرد خود را در خارج از شبکه به فروش رسانده اند.

وی اضافه نمود: هیچ نانوایی حق تعطیلی یا کاهش ساعت کاری ندارد، هر نانوایی در هفته طبق برنامه یک روز تعطیل است.

وی از مردم خواست تا هر نانوایی که به جز تعطیلی قانونی، پخت نان ندارد به دستگاه های نظارتی گزارش دهند و گفت: در یک روستا دو نانوایی وجود دارد یک نانوایی به دلیل توزیع خارج از شبکه تعطیل نموده است اما مردم گزارشی نمی دهند، حتی در یک روستا یک نانوایی به مدت 2 ماه تعطیل بوده است.

وی با بیان اینکه کمبود آرد در استان نداریم اضافه نمود: بعضی از نانوایی ساعت کاری را نیز رعایت نمی نمایند.

موسوی گفت: بعضی از شهروندان نیز در پیک ساعت شلوغی نانوایی ها مراجعه می نمایند، در صورتی که در ساعت اولیه این مراکز هیچ مشتری وجود ندارد و نان ها بر روی هم تلمبار می گردد.

وی گفت: حتی برای جبران شلوغی صف 18 نانوایی در استان کشیک شده اند که از این مراکز می خواهیم با نصب بنر اطلاع رسانی داشته باشند تا شهروندان برای خرید نان مراجعه نمایند.

وی از بخشداران، شورای های اسلامی روستا و اهالی خواست تا نسبت به عملکرد نانوایی ها حساس باشند و گفت: توسط دستگاه ها نظارت و کنترل وجود دارد اما به علت پراکندگی روستاها و تعداد زیاد خود اهالی باید بیشتر نظارت داشته باشند و هر تخلف را به صورت خاص و موردی گزارش دهند.

موسوی اضافه نمود: در یک روستا یک نانوایی پنج روز هیچ پخت نانی نداشته است و سهمیه آرد را به فراوری کیک و شیرینی اختصاص داده بود که تخلف نموده بود اما مردم این روستا برای خرید نان به روستای مجاور می رفتند، حتی در یک روستا یک نانوایی حدود 2 ماه پخت نان نداشته است اما هیچ گزارش مردمی نداشتیم.

وی گفت: آرد یارانه ای تنها برای فراوری نان به نانوایی ها اختصاص داده می گردد هرگونه تبدیل آن به سایر فراوریات تخلف است.

وی اضافه نمود: در بعضی از نقاط استان نیز آرد اختصاصی نانوایی را در اختیار فراوری نماینده ها سمنو، رشته خانگی قرار داده اند.

وی با بیان اینکه نمی توانیم بدون علت سهمیه آرد استان را افزایش دهیم اضافه نمود: ما نیز باید جوابگوی دستگاه های نظارتی باشد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: تا به امروز هر فرمانداری این استان درخواست سهمیه آرد داشته است موافقت شده اما باید آنان نیز نظارت ها و بازرسی ها را در این خصوص افزایش دهند تا آرد یارانه ای بی جهت در سایر مصارف مورد استفاده قرار نگیرد.

وی از اتحادیه ها نیز خواست تا در این خصوص نظارت بیشتری داشته باشند و پروانه متخلفان را لغو نمایند.

وی گفت: کالای یارانه ای در اختیار نانوایی ها است پس نباید سلیقه ای عمل نمایند و همچنین صاحبان نانوایی و کارگران از بیمه برخوردار هستند که در این خصوص نیز به آنان یارانه دولتی اختصاص یافته است.

وی گفت: حتی نانوایی ها از گاز، آب، برق نیز به صورت یارانه ای برخوردار شده اند که باید طبق مقررات عمل نمایند.

شهروندان می توانند با شماره تماس 09020069088 هرگونه تخلف و شکایت در مورد نانوایی ها را گزارش نمایند.

مردم می توانند رعایت نکردن ساعات کاری، فروش نان انبوه خارج از مصرف قوت مردم، عرضه آرد خارج از شبکه، تعطیلی خود سرانه نانوایی ها را به صورت پیغامک یا تماس تلفنی اطلاع دهند و همچنین تصاویر و مستندات متخلفان را به وسیله سروش و سایر پیغام رسان ها ارسال نمایند.

گندم کاران استان در امسال 131 هزار و 186 تن و 876 کیلوگرم گندم به دولت فروختند.

خراسان شمالی با جمعیت بیش از 863 هزار نفر 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 300 هزار هکتار کشتزار است.

98 هزار هکتار از دیمزارها و 47 هزار هکتار از کشتزارهای آبی خراسان شمالی سال زراعی گذشته زیر کشت گندم رفته بود.

استان خراسان شمالی در فراوری گندم دیم رتبه 16 و گندم آبی رتبه 18 کشور را دارد.

هم اینک 6 کارخانه آرد، هزار و 112 واحد نانوایی یارانه پز و حدود 300 واحد آزادپز در خراسان شمالی دایر است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران مدیرکل غله خراسان شمالی: مشکل کمبود آرد نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مدیرکل غله خراسان شمالی: مشکل کمبود آرد نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید