11 مهمان خارجی به سمینار پژوهشی جشنواره آیینی و سنتی می آیند

به گزارش وبلاگ زرسید، محمدحسین ناصربخت در این زمینه گفت: سمینار پژوهشی جشنواره سنتی و آیینی روزهای 8 و 9 شهریور برگزار می گردد و محور اصلی آن، تعزیه و نقالی است اما این موضوع را نیز مطرح کردیم که اگر پژوهش هایی درباره دیگر آیین های ناشناخته وجود داشته باشند حتما استقبال می کنیم همچنان که در بخش بین الملل نیز تمرکزمان بیشتر بر آشنایی با گونه های ناشناخته ای بود که به فرهنگ ما نیز نزدیک هستند.

11 مهمان خارجی به سمینار پژوهشی جشنواره آیینی و سنتی می آیند

به گفته وی، آثار شرکت کننده در این سمینار توسط شورایی مرکب از لاله تقیان، فرزان سجودی و مهرداد رایانی مخصوص انتخاب شده اند.

ناصربخت تاکید نمود: من نیز در کنار این دوستان حضور و در جریان چگونگی انتخاب مقالات نظارت داشتم زیرا گاه ممکن است شاهد حضور مقاله های تکراری باشیم. البته در کنار آثاری که به وسیله فراخوان برای شرکت در سمینار انتخاب شده اند، تعدادی مقاله هم به پژوهشگران داخلی سفارش دادیم و کوشیدیم با حضور پژوهشگران جوان تر در کنار چهره های باسابقه، نگاهی نو به موضوعات داشته باشیم و از مجموع این ها، لیست نهایی را انتخاب کردیم.

این پژوهشگر افزود: در این سمینار 11 مهمان خارجی از کشورهای پرتقال، بلغارستان، مالزی، هلند، اتیوپی، آذربایجان، ارمنستان، فرانسه، کانادا، بلژیک، انگلستان و ... داریم و در مجموع با احتساب مقاله های داخلی، 40 مقاله از داخل و خارج از کشور خواهیم داشت که برخی از آنها به صورت پوستر و برخی دیگر در قالب سخرانی ارایه می شوند و تمام مقالات شرکت کننده، منتشر خواهند شد.

ناصربخت از برگزاری 2 کارگاه آموزشی همزمان با ایام برگزاری جشنواره تئاتر آیینی سنتی اطلاع داد و گفت: همزمان با برگزاری جشنواره، صبح ها کارگاه آموزشی موسیقی تعزیه را با حضور محسن هاشمی هنرمند برجسته تعزیه که در موسیقی هم تسلط دارد، برگزار می کنیم و در کنار آن نیز کارگاه نقالی را با حضور مرشد سعیدی خواهیم داشت.

وی با اشاره به برخی از نزدیکی ها و تشابه های فرهنگی در کشورهای همسایه یادآور شد: بخشی از میراث گمشده فرهنگ ایرانی در دیگر کشورهای خاورمیانه و به ویژه در کشورهای هم جوارمان وجود دارد به همین دلیل کوشش کردیم در انتخاب آثار بخش بین الملل هم به این موضوع توجه کنیم.

این استاد دانشگاه در انتها درباره پژوهشگران حاضر در این سمینار شرح داد: کوشش کردیم از ترکیب دانشگاهی در کنار پژوهشگران با سابقه و شناخته شده بهره مند شویم و تا حد ممکن فرصت حضور را برای پژوهشگران داخلی فراهم آوریم.

سمینار پژوهشی جشنواره تئاتر آیینی و سنتی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 8 و 9 شهریور ماه در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار می گردد. هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی با دبیری داوود فتحعلی بیگی 8 تا 15 شهریور ماه برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "11 مهمان خارجی به سمینار پژوهشی جشنواره آیینی و سنتی می آیند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 مهمان خارجی به سمینار پژوهشی جشنواره آیینی و سنتی می آیند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید