نانولوله های نقره در تست های تشخیصی نور ساطع می نمایند

به گزارش وبلاگ زرسید، مهندسان آمریکایی ثابت کردند که نانوله های نقره می توانند در تست های تشخیصی که متکی بر نور فلورسانس هستند، 150 برابر نور بیشتری از خودشان ساطع و خوانش را برای کارشناسان راحت تر نمایند.

نانولوله های نقره در تست های تشخیصی نور ساطع می نمایند

به گزارش خبرنگار فناوری وبلاگ زرسید، علم پلاسمونیک یکی از حوزه های علمی بسیار مورد توجه است که در آن، مسائل ساخت و پدیده هایی که به جلوگیری از فشرده سازی بیشتر ساختار های مدارات الکترونیک نوری منجر می گردد، توسط علم پلاسمونیک آنالیز می گردد. درواقع علم پلاسمونیک به علم نانوساختار های متشکل از فلز و دی الکتریک اتلاق می گردد که ابعاد آن ها زیر طول موج تحریکی قرار گرفته است. پلاسمونیک بر اساس فرآیند برهم کنش بین امواج الکترومغناطیسی و الکترون های رسانش در فلزات با ابعاد نانو بیان می گردد.

زمانی که مولکول های فلورسنت (مولکول هایی که به دلیل ویژگی شیمیایی شان خاصیت تابناکی دارند) بین یکی از نانولوله های نقره و یک سطح فلز ساندویچ می شوند، تعامل بین میدان های الکترومغناطیسی آن ها باعث می گردد که مولکول ها به شدت از خودشان نور ساطع نمایند.

مهندسان زیست پزشکی در آزمایش های تشخیصی در مایعات زیستی مثل خون، به دنبال نشانگر های ویژه ای با نام نقطه های تست مراقبت می گردند که بیشتر آن ها نشانگر های زیستی فلورسنت هستند. دیدن این نور ضعیف در یک آزمایش احتیاج به تجهیزات گران قیمت و حجیم دارد. به همین دلیل دانشمندان دانشگاه دوک تصمیم گرفتند که از پلاسمونیک برای بیشتر کردن میزان درخشندگی مولکو ل های فلورسنت استفاده نمایند.

دانشمندان پلت فرم تشخیصی فوق العاده حساس خود را D4 Assay نامگذاری نموده اند و روی یک فیلم نازک از طلا، نانولوله های نقره پلاسمونیک را قرار دادند. این پلت فرم با یک لایه نازک از پلیمر پوشیده شد که مانع چسبیدن هر چیزی به سطح طلا می گردد. محققان سپس از یک پرینتر جوهر افشان برای وصل کردن دو گروه از مولکول هایی که به نشانگر های زیستی برای آشکارسازی چفت شده اند، استفاده کردند.

مجموعه ای از این مولکول ها به طور دائم به سطح طلا چسبیده بودند و بخشی از نشانگر های زیستی را جذب می کردند. گروه دیگر زمانی که تست آغاز شد، از روی سطح شسته شدند و خودشان را به بخش نشانگر زیستی چسباندند و زمانی که هدف خود را پیدا کردند، آغاز به چشمک زدن کردند.

بعد از چند دقیقه که واکنش ها انجام شد، بقیه نمونه ها نیز شسته شدند و تنها مولکول هایی باقی ماندند که خود را به نشانگر های زیستی چسبانده بودند و مانند چراغ های فلورسنت که به کف طلا چسبیده بودند، شناور شدند. در واقع پوشش پلیمر به دانشمندان امکان داد تا ضمن حفظ ساختار ساده این طرح، تمام ابزار های مورد احتیاجشان را روی تراشه ذخیره نمایند. دانشمندان با این روش توانستند میزان تابناکی نشانگر های زیستی را تا 150 برابر افزایش دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "نانولوله های نقره در تست های تشخیصی نور ساطع می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانولوله های نقره در تست های تشخیصی نور ساطع می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید