اطلاعاتی دربارۀ تاثیر رنگ اتاق بر انسان

به گزارش وبلاگ زرسید، رنگ اتاق شما را می توان انعکاسی از خصوصیات شخصی شما دانست. شاید بیشتر ما هنگام انتخاب رنگ اتاق دقت زیادی به خرج ندهیم. با این وجود تاثیر رنگ اتاق بر انسان و روحیات انسان را نمی توان انکار کرد. رنگ اتاق می تواند روی احساسات و تفکرات ما تأثیر مستقیم داشته باشد. در این مطلب تاثیر رنگ اتاق بر انسان و حالات روحی را مورد آنالیز قرار خواهیم داد. ادامه مطلب را با خبرنگارن، مجله آنلاین خبرنگاران همراه باشید.

اطلاعاتی دربارۀ تاثیر رنگ اتاق بر انسان

نحوه تاثیر رنگ اتاق بر انسان و دکوراسیون

رنگ ها می توانند بر روحیات انسان تأثیر مستقیم داشته باشند. این تأثیر با عواملی همچون سن، جنسیت، قومیت و حتی آب و هوای منطقه در ارتباط است. بعضی از رنگ ها (یا گروهی از آنها) واکنش های مشابهی از افراد را برمی انگیزند. این گروه ها و طبقه بندی ها بیشتر به تن و سایه رنگ ها مرتبط می گردد. به همین دلیل انتخاب هوشمندانه رنگ دکوراسیون منزل مسأله ای مهم است.

همیشه احتیاج نیست که با مد حرکت کنیم و رنگ های سال را در انتخاب رنگ دکوراسیون دخیل کنیم. گرایش های عمومی جامعه همیشه در حال تغییر است. این در حالیست که منزل شما باید با انسان های داخل آن هماهنگ گردد. از این رو در انتخاب رنگ، اولویت را علایق و البته روحیات خود قرار دهید. کافی است رنگ های مورد علاقه خود را به صورتی هنرمندانه ترکیب کنید.

ترکیب رنگ همیشه برای افراد تازه کار در این زمینه ترسناک است. رنگ ها قدرت تغییر ظاهر و اندازهٔ لوازم و حتی فضای داخلی منزل را دارند. اگر اطلاعات اولیه در مورد رنگ ها را بشناسید، انتخاب ترکیب رنگ مناسب کار دشواری نخواهد بود. بیایید نگاهی به تاثیر رنگ اتاق بر انسان و روحیات و البته دکوراسیون منزل داشته باشیم.

انتخاب رنگ مناسب

دقت داشته باشید که هر رنگ خصوصیات روانشناسی متفاوتی دارد. تصور کنید که هر رنگ چگونه احساسات شما را تغییر می دهد. این احساس می تواند از آرامش گرفته تا خشم و اضطراب را در بر بگیرد. جهت ایجاد آرامش و توازن در خانهٔ خود، رنگ مناسب را باید هوشمندانه انتخاب کنید. ممکن است یک رنگ بخصوص احساس خوبی به شما بدهد اما هنگامی که به صورت عمده استفاده گردد، تأثیر معکوسی روی شما داشته باشد. می خواهید کدام احساس در خانه شما (یا در یک اتاق بخصوص) بیشتر جاری گردد؟ کدام رنگ می تواند به جاری شدن این احساس یاری کند؟

جواب این سؤالات را در ادامه به صورت مفصل خواهیم گفت. قبل از هر چیز بگذارید لوازم منزل راهنمای شما باشند. فرش، لوازم، کاشی و دیگر اجزای منزل به لحاظ رنگ، محدودیت بیشتری دارند. سعی کنید ابتدا آنها را انتخاب کنید و سپس رنگ کردن اتاق ها را در دستور کار خود قرار دهید.

هنگامی که رنگ (های) مورد علاقه خود را یافتید، سعی کنید تعداد رنگ های متفاوت در یک اتاق از 3 الی 4 رنگ تجاوز نکند. رنگ های بی شمار، اتاق شما را درهم ریخته و شلوغ جلوه می دهند. رنگ کردن به نسبت دیگر تغییرات دکوراسیون، هزینهٔ کمتری برای شما در بر دارد. از این رو قدرت مانور بیشتری جهت رسیدن به دکوراسیون ایده آل خود خواهید داشت.

انواع رنگ اتاق و تأثیر آن ها بر انسان

رنگ ها به 3 شکل عمده تأثیرگذار هستند: فعال، غیرفعال و خنثی. به سادگی می توان هرکدام از رنگ ها را با معیارهای شخصی، سلیقه و هدف اتاق مطابقت داد. رنگ های روشن باعث ایجاد فضایی روح افزا می شوند. این رنگ ها فضای اتاق را نیز عظیم تر و روشن تر نشان می دهند. رنگ های تیره نیز گرم و مصنوعی هستند. اتاق های عظیم با این نوع رنگ ها کوچک تر و البته صمیمانه تر نشان داده می شوند. اکنون نگاهی به انواع رنگ ها و تأثیر بخصوص هرکدام بر حالات روحی می اندازیم:

رنگ قرمز

قرمز باعث افزایش سطح انرژی اتاق می گردد. قرمز یکی از شدیدترین تأثیرات را روی انسان دارد و سطح آدرنالین را به صورت قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. در صورتی که می خواهید احساس هیجان را بخصوص در شب هنگام تحریک کنید، قرمز بهترین انتخاب است. رنگ قرمز در اتاق نشیمن یا اتاق ناهارخوری باعث نزدیک کردن افراد به یک دیگر و برانگیختن مکالمه می گردد. در دالان ورودی منزل نیز تأثیر قدرتمندی روی افراد خواهد گذاشت.

رنگ قرمز همچنین میزان فشار خون، سرعت تنفس و ضربان قلب را بالا می برد. به همین دلیل برای اتاق خواب بسیار مهیج بوده و مناسب نیست. با این وجود اگر بیشتر اوقات خود را در اتاق خواب به تاریکی می گذرانید، رنگ قرمز برای این منظور زیبا و مناسب خواهد بود.

رنگ زرد

رنگ زرد با سرشت خورشید در ارتباط است و پیغام آور شادیست. رنگ زرد انتخاب فوق العاده ای برای آشپزخانه، اتاق ناهارخوری و حمام است. جایی که محل تجدید انرژی و بهبود روحیات شما است. رنگ زرد در راهرو، ورودی منزل و فضاهای کوچک باعث ایجاد احساس خیر مقدم می گردد.

با اینکه زرد یک رنگ شاد است اما برای رنگ اصلی پیشنهاد نمی گردد. تحقیقات نشان می دهد که رنگ زرد برای دکوراسیون داخلی روی خلق و خوی انسان تأثیر بدی خواهد داشت. بچه ها نیز در اتاق های زردرنگ بیشتر گریه می نمایند. استفاده بیش از حد از رنگ زرد باعث برانگیختن احساس ناامیدی و خشم می گردد. در رنگ درمانی از رنگ زرد جهت برانگیختن اعصاب و پالایش جسم استفاده می گردد.

رنگ آبی

رنگ آبی عکس رنگ قرمز عمل می نماید. آبی باعث کاهش فشار خون، سرعت تنفس و ضربان قلب می گردد. به همین دلیل رنگ آبی را آرامش بخش و تسکین دهنده می دانند. رنگ آبی بیشتر اوقات جهت استفاده در اتاق خواب و حمام توصیه می گردد.

ممکن است رنگ آبی در تئوری و تصاویر بسیار زیبا جلوه کند؛ با این وجود، آبی پاستلی و کم رنگ بخصوص در اتاق های با نور طبیعی اندک، به شدت سرد و بی روح به نظر می رسد. اگر استفاده از رنگ آبی ملایم و کم رنگ را جهت رنگ اصلی اتاق در نظر دارید، آن را توسط رنگ گرم پرده ها، لوازم و اثاثیه متعادل کنید.

جهت برانگیختن احساس آرامش در اتاق های عمومی (نظیر نشیمن و آشپزخانه عظیم)، از رنگ های آبی گرم مانند ارغوانی یا رنگ های آبی روشن نظیر فیروزه ای بهره ببرید. استفاده از آبی در یک اتاق، باعث ایجاد احساس آرامش می گردد. با این وجود سعی کنید از سایه های ملایم آبی بهره ببرید. آبی تیره تأثیر عکس خواهد داشت و احساس ناراحتی را در شما تحریک می نماید.

رنگ سبز

رنگ سبز آرامش بخش ترین رنگ برای چشمان است. تلفیقی از احساس سرزندگی آبی و احساس سرور زرد در رنگ سبز یافت می گردد. بدین ترتیب برای بیشتر اتاق های منزل مناسب است. استفاده از رنگ سبز در اتاق نشیمن باعث گشاده رویی و نزدیکی اعضا می گردد.

استفاده از رنگ سبز به عنوان رنگ اصلی اتاق باعث تحریک احساس آرامش می گردد. از این رو باور بر این است که رنگ سبز به کاهش استرس یاری خواهد نمود. همچنین گفته می گردد که این رنگ در زمینه باروری نیز مؤثر است و به همین دلیل گزینه ای مناسب برای اتاق خواب به شمار می رود.

رنگ بنفش

رنگ بنفش در غلظت های بالا (مثل رنگ بادمجان)، رنگی بسیار غنی، دراماتیک و فریبنده است. بنفش همیشه با خلاقیت و تجلل در ارتباط است.

نسخه های کم رنگ بنفش همچون نیلی، باعث ایجاد آرامش مشابه با رنگ آبی می شوند. از طرفی رنگ بنفش احساس سرد بودن را نیز القا نمی نماید و در این زمینه از آبی کم رنگ بهتر است.

رنگ نارنجی

رنگ نارنجی باعث برانگیختن احساس هیجان و اشتیاق می گردد و یک رنگ انرژی زا است. در حالی که نارنجی برای اتاق نشیمن و اتاق خواب مناسب نیست، از آن می توان در اتاق تمرین و باشگاه به وفور استفاده کرد.

نارنجی هنگام ورزش کردن انرژی قابل توجهی به شما می بخشد. در دوران باستان باور بر این بود که نارنجی می تواند شُش ها را شفا داده و سطح انرژی بدن را افزایش دهد. باوری که امروزه درست تلقی می گردد.

رنگ های خنثی

رنگ های خنثی (سیاه، سفید، خاکستری و قهوه ای) به عنوان رنگ های پایه در دکوراسیون منزل استفاده می شوند. برای مثال می توان توسط رنگ های خنثی یک رنگ بخصوص دیگر را کاملاً نمودار کرد.

رنگ مشکی بهتر است به عنوان رنگ تأکید به مقدار کمی استفاده گردد. بیشتر طراحان بر این باورند که تمامی اتاق ها جهت دادن عمق، به رنگ مشکی احتیاج دارند. جهت درک بهتر ارتباط رنگ ها با یکدیگر می توانید از چرخه رنگ ها (Color wheel) بهره ببرید.

رنگ زرشکی

رنگ زرشکی ممکن است بعضی افراد را زودرنج و تحریک پذیر کند. زرشکی باعث تحریک احساس خشم و نفرت می گردد و بهتر است به عنوان رنگ اصلی در اتاق ها استفاده نگردد.

نشستن به مدت طولانی در اتاقی که به رنگ زرشکی رنگ شده است، روی احساس آرامش و متانت شما تأثیر ناخوشایندی خواهد داشت.

تأثیر رنگ سقف بر روحیات

سقف، یک ششم فضای اتاق را به خود اختصاص می دهد. با این وجود بیشتر اوقات تنها رنگ سفید ساده ای برای آن استفاده می گردد. در حقیقت مدت های مدیدی است که سفید، بهترین رنگ برای سقف اتاق است.

اصل کلی بر این است که سقف با رنگ روشن تر، از سایر بخش های اتاق مرتفع تر به نظر می رسد. عکس این قضیه نیز صادق است و سقف تیره تر از قسمت های دیگر اتاق کوتاه تر به نظر می آید. بدین ترتیب سقف هایی که کوتاه به نظر می رسند، باعث ایجاد محیط دنج و صمیمی می شوند.

با انواع تاثیر رنگ اتاق بر انسان و روحیات و حالات روحی آشنا شدید. جدای از همه این موارد، تصمیم نهایی را خود شما خواهید گرفت. رنگی را برای اتاق های خود انتخاب کنید که با خصوصیات اخلاقی و روحیات شما و خانواده تان سازگار باشد. اگر پیشنهادی نیز در این زمینه دارید، آن را در بخش نظرات با ما و دیگر دوستان خود در میان بگذارید.

منبع: هومینگ

به "اطلاعاتی دربارۀ تاثیر رنگ اتاق بر انسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اطلاعاتی دربارۀ تاثیر رنگ اتاق بر انسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید