کمپ کویری شهداد تنها اقامتگاه شبانه لوت به ویرانه تبدیل شد

به گزارش وبلاگ زرسید، خبرنگاران -گروه استان ها: اینجا کویر لوت است گزینه ای جدی برای ثبت نخستین اثر طبیعی کشور در فهرست آثار جهانی یونسکو، اثری که در سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان قرار گرفته است و البته 80 درصد از این عرصه در استان کرمان واقع شده است.

کمپ کویری شهداد تنها اقامتگاه شبانه لوت به ویرانه تبدیل شد

گام که در راه کویر می گذاری قدمهایت با اطمینان از گفته های مسئولان در خصوص لزوم توسعه گردشگری در کویر محکمتر می گردد.

کویر لوت آخرین مرز بین هستی و نیستی

کویر لوت آخرین مرز بین هستی و نیستی در شهداد است در سالهای اخیر در کنار ارگ بم، باغ شاهزاده ماهان و روستای میمند که هر سه ثبت جهانی هستند؛ حمام گنجعلیخان کرمان مجموعه کویرهای لوت نیز در فهرست اصلی گردشگران برای بازدید از کرمان قرار گرفته است.

کویر لوت با گندم بریان، کلوتهای شهداد، نبکاها، رودخانه شور و چاله های مرکزی و آبشارهای زیبایش در کنار شبهای آرام و پر ستاره اش مسافران داخلی و خارجی بسیاری را در خود جذب می نماید و البته مهمترین سکونتگاه مسافران برای اقامت در کویر بی سرانجام لوت کمپ شهداد در نزدیکی شهر شهداد و در فاصله 20 کیلومتری کلوتها است.

شب گذرانی در کمپ کویری شهداد و رصد ستاره ها یکی از مهمترین جاذبه های کویر است. چندی قبل بخشدار شهداد از حضور پر رنگ توریستهای اروپایی و حتی سفیرهای آنها به همراه خانواده شان در کویر و در کمپ شهداد سخن گفت و از مردم دعوت کرد برای گذران تعطیلات خود به شهداد سفر نمایند.

نابسامانی تنها کمپ کویری شهداد در آستانه ورود بازرسان یونسکو

اما این شهر در کنار تمام داشته های تاریخی و طبیعی اش هیچ اقامتگاه رسمی از جمله هتل ندارد و بهترین مکان برای اقامت در این کویر همان کمپ شهداد است که عنوان قدیمی ترین کمپ کویری کشور و تنها کمپ کویر شهداد را به خود اختصاص داده است.

بی گمان وقتی گردشگری تمام این داده ها را دریافت می نماید، اولین گزینه برای اقامتش در کویر همین کمپ است اما در راستا رسیدن به کویر شهداد وقتی از شهر کوتوله های شهداد و نبکاها می گذرد و به جاده دسترسی به کمپ وارد می گردد نخستین نشانه ها از بی سامانی در این کمپ به چشم می رسد.

جاده ای که بر اثر سیلاب در سال 92 و 93 تخریب شد اما بازسازی و ترمیم آن همچنان در کشاکش تصمیم بین سازمانهای مختلف رها شده است؛ به ناچار اگر از این جاده بگذری امیدهایت برای رسیدن به کمپی مجهز برای برطرف خستگی ناشی از سفر دو ساعته به عمق کویر رنگ می بازد.

به کمپی می رسی که هیچ نشانی از سامان ندارد. سازه های حصیری یا همان کپرهایی که باد آنها را در هم شکسته، اتاق نگهبانی که شنها تا پشت در آماده اند و درها باز است و مملو از زباله شده است و سرویسهای بهداشتی که نه آب دارند و نه بهداشت و ...

و این چنین است که کمپ کویری شهداد به عنوان تنها کمپ کویری لوت به حال خود رها شده است.

در اینجا به یاد صحبتهایی مسئولانی می افتی که چندی قبل از جاذبه های کویر بازدید کردند و خواهان توسعه گردشگری در کویر شدند کویری که تنها مامن اقامتش این چنین به فراموشی سپرده شده است.

این در حالی است که به زودی بازرسان یونسکو برای بازدید از داشته های کویر شهداد به این منطقه سفر خواهند کرد تا جدی ترین گزینه منظر طبیعی ایران برای ثبت جهانی را مورد بازدید قرار دهند.

حالا تعداد تورهای گردشگری که به امید کمپ کویری به شهداد سفر می نمایند به دلیل نبود اقامتگاه کاهش یافته است و مسافرانی که به کویر می آیند یا در میانه کلوتها چادر می زنند و یا به روستاهای اطراف کلوتها می فرایند و یا در مدارس و اماکن عمومی شهداد روزگار می گذرانند.

کمپ کویری احتیاج اصلی گردشگران در کویر

علی ابراهیمی یکی از لیدرهای تورهای شهداد و بلد محلی و یکی از افرادی است که دلش به همراه کویر شهداد پژمرده است و روزگار پر رونق کمپ شهداد را به یاد می آورد و به روزها و شبهایی اشاره می نماید که کمپ کویری شهداد مملو از مسافران داخلی و خارجی و تورهای گردشگری بود.

این راهنمای تور محلی شروع تخریب کمپ شهداد را زمانی می داند که جاده دسترسی به کلوت پس از بارندگی شدید در شهداد به زیرآب رفت و بخشی از کمپ هم دچار آب گرفتگی شد و از آن موقع بود که کمپ رفته رفته رو به نابودی گام برداشت و در حال حاضر کاملا به حال خود رها شده است.

وی اما می گوید که حالا محدود تورهای کویر نوردی و مسافرانی که وارد کویر می شوند بیشترا در شهر شهداد و یا سه روستا در راستا کلوتها سکنی می گزینند و به اصطلاح بوم گردی می نمایند.

هر چند که تخریب کمپ کویری موجب شده است زندگی مردم به دلیل حضور گردشگران رونق بیشتری بگیرد اما کمپ کویری همچنان یکی از احتیاجهای اصلی گردشگران و توسعه گردشگری در کویر شهداد است این را ابراهیمی می گوید و ادامه می دهد که بعضی از مردم روستاهای شفیع آباد، امیرآباد و ابراهیم آباد خانه های خود را برای پذیرایی از مسافران آماده نموده اند در این میان لقمه نانی هم نصیب روستاییان می گردد.

در گذشته بیشتر تورها برای اقامت به کمپ می رفتید و هیچ سودی از حضور گردشگران عاید مردم محلی منطقه نمی شد اما حالا مردم در کنار اینکه برای اقامت مسافران و خدمات بهتر با هم رقابت می نمایند منبعی برای امرار معاش خود نیز یافته اند.

بارقه های امید برای بازگشت روزگاران رونق کمپ کویری شهداد

محمد جهانشاهی، معاون گردشگری میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمان یکی از افرادی است که در گذشته کمپ کویری را از افتخارات استان کرمان می دانست و حالا وقتی با ما به تبادل نظر در خصوص کمپ می نشیند از شرایط تنها امکان اسکان کویر شهداد رضایت ندارد.

وی اما به امکانات مطلوب و منحصر به فرد این کویر در گذشته اشاره می نماید و تخریب جاده دسترسی به کمپ و کمبود اعتبار برای نگهداری و جلوگیری از تخریب کمپ را از جمله دلایل بروز مشکل در این کمپ کویری می داند.

جهانشاهی به وجود سایتهای کوچکتری نیز در کویر اشاره می نماید و می گوید که ما در ریگان هم یک کمپ کوچک برای اقامت در کویر داریم. اما کمپ شهداد چیز دیگری بود و باید حفظش می کردیم که کمبود اعتبار اجازه نداد.

جهانشاهی اما یک خبر خوب می دهد و آن اینکه بعد از مدتها که میراث فرهنگی مدیریت تثبیت شده ای نداشت روز گذشته مدیرکل جدید بعد از معارفه در نخستین نشستش با کارکنان اداره میراث فرهنگی ساعتها در خصوص توسعه گردشگری در کویر و حل مشکل کمپ شهداد سخن گفته است و به نظر می رسد به زودی در این کمپ شاهد رونق مجدد خواهیم بود.

وی همچنین به مرمت قلعه تاریخی در شفیع آباد اشاره نمود و گفت که در امسال 700 میلیون تومان برای مرمت این بنا اختصاص یافته و قرار است این قلعه به مرکز اقامت کویر گردان تبدیل گردد.

وی اما بوم گردی را یکی از اهداف اصلی میراث برای توسعه گردشگری در استان کرمان دانست و گفت که خوشبختانه جوامع محلی در این راستا فعال شده اند و هم اکنون شاهد ارائه امکانات مطلوب به مسافران در این راستا هستیم.

منبع: خبرگزاری مهر

به "کمپ کویری شهداد تنها اقامتگاه شبانه لوت به ویرانه تبدیل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمپ کویری شهداد تنها اقامتگاه شبانه لوت به ویرانه تبدیل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید