پیگیری شکایت مصرف کنندگان در سامانه جامع گارانتی، فریب مشتریان نصب و تعمیر لوازم خانگی به سرانجام می رسد؟

به گزارش وبلاگ زرسید، علیرغم راه اندازی سامانه جامع گارانتی هنوز مصرف کنندگان از فراهم بودن امکان استعلام اصالت گارانتی کالای خریداری شده خبر ندارند و اطلاع رسانی مناسبی در مورد شیوه کارکرد سامانه جامع گارانتی، توسط متولیان این امر انجام نشده است.

پیگیری شکایت مصرف کنندگان در سامانه جامع گارانتی، فریب مشتریان نصب و تعمیر لوازم خانگی به سرانجام می رسد؟

به گزارش خبرنگار مالی وبلاگ زرسید، بنابر اظهارات محمد اسلامیان، نایب رئیس اتحادیه فراوری نمایندگان و فروشندگان لوازم خانگی تهران، استفاده از کارت های گارانتی غیرمعتبر برای فروش لوازم خانگی قاچاق و تقلبی رواج بسیار زیادی پیدا نموده است. این کارت ها و برچسب های تقلبی به منظور جلب اعتماد مشتریان و مانند گارانتی های معتبر چاپ می شوند، اما در واقع بی ارزش و فاقد اعتبار هستند؛ چراکه بابت انجام هرگونه خدمات پس از فروشی همچون تعمیر کالا و یا نصب قطعه جدید، هزینه جداگانه ای از مردم دریافت می گردد.

به گفته اسلامیان بعضی از شرکت ها بابت گارانتی نامعتبر یک دستگاه یخچال ساید بای ساید حدود 500 هزار تومان، بابت لباس شویی 400 هزار تومان و برای نصب یک تلویزیون 200 هزار تومان، از خریداران طلب می نمایند. این شرکت ها معمولاً تنها با ارائه یک نام، شماره تلفن و سایت جعلی و چاپ آن بر روی کارت ها و برچسب های تقلبی گارانتی، اقدام به فریب و اخاذی از مشتریان بابت خدمات پس از فروش می نمایند.

این در حالی است که اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فراوری نمایندگان و فروشندگان لوازم خانگی تهران در اواخر سال گذشته با اعلام اینکه کارت گارانتی فیزیکی برای 5 قلم اصلی لوازم خانگی از جمله یخچال و فریزر، لباس شویی، ظرف شویی، تلویزیون و جاروبرقی از ابتدای امسال حذف خواهد شد، از حذف تدریجی کارت های گارانتی برای سایر اقلام خبر داده بود. وی در همین خصوص گفت: با اختصاص کد شناسه و کد رهگیری به این اقلام، دیگر نیازی به کارت گارانتی فیزیکی نخواهد بود و خریداران می توانند در همان لحظه خرید، به وسیله سامانه جامع گارانتی و با شماره گیری #7777*4*، از اصالت گارانتی کالای خریداری شده اطمینان حاصل نمایند.

با اینحال، اما جولان کارت های گارانتی فیک و تقلبی در مراکز فروش و پاساژ های لوازم خانگی و موبایل ادامه دارد؛ این در شرایطی است که در حال حاضر، نزدیک به یک سال از راه اندازی سامانه جامع گارانتی سپری شده و قاعدتاً انتظار می رفت با امکان پذیر شدن شناسایی گارانتی های تقلبی توسط خریداران لوازم خانگی و موبایل، بساط اینگونه سودجویی ها به سرانجام برسد. اما از قرار معلوم، هنوز هم مصرف نمایندگان از فراهم بودن امکان استعلام اصالت گارانتی کالای خریداری شده خبر ندارند و اطلاع رسانی مناسبی در خصوص شیوه کارکرد سامانه جامع گارانتی، توسط متولیان این امر و سازمان حمایت انجام نشده است.

* شرکت گارانتی نماینده باید جوابگو خدمات خود باشد

حجت الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مصاحبه با خبرنگار مالی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه شرکت های ارائه دهنده گارانتی باید در برابر کیفیت خدمات خود جوابگو باشند، اعلام کرد: سامانه جامع گارانتی با احراز هویت و نظارت بر تمام دست اندکاران مرتبط با صدور یک گارانتی از جمله واردنماینده، فراورینماینده و شرکت گارانتی نماینده به خدمات پس از فروش اعتبار مجدد می بخشد.

* تمام شکایات مصرف نمایندگان در سامانه جامع گارانتی قابل پیگیری است

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: در بسیاری موارد از مشتری بابت ارائه گارانتی وجه دریافت می گردد، اما خدمات پس از فروش مناسب به مصرف نماینده ارائه نشده است؛ اما از این بعد تمام شکایات مردمی در این باره در سامانه جامع گارانتی به شکل سیستمی و هوشمند قابل پیگیری است.

وی با بیان اینکه مراجع نظارتی و تعزیراتی، اتحادیه ها و اصناف نیز با محور قراردادن اطلاعات ثبت شده در این سامانه می توانند به شکل شفاف، متخلفان و قاچاقچیان را شناسایی نمایند، گفت: علاوه بر آنکه تعهدات طرفین و توضیح خدمات در این سامانه تعیین شده است، اطلاعاتی نظیر مدل، برند، مرجع سازنده، شرکت گارانتی نماینده، نحوه فعالسازی گارانتی، توضیح کالا، تاریخ آغاز گارانتی، تاریخ اعتبار گارانتی، مدت گارانتی و شناسه کالا نیز در اختیار مصرف نماینده قرار می گیرد.

فیروزی با اشاره به اینکه با سیستمی شدن خدمات گارانتی بسیاری از اختلافات فعلی که بین مشتریان و فروشندگان وجود دارد مرتفع خواهد شد، خاطر نشان کرد: در جلسات مشترک کمیسیون صنایع مجلس با مدیران وزارت صمت، ترویج و اطلاع رسانی در خصوص این سامانه مورد تأکید قرار گرفته است.

* بازی دو سر برد کنترل هوشمند خدمات گارانتی در کشور

محمدعلی قشقایی کارشناس مالی در مصاحبه با خبرنگار مالی خبرگزاری فارس با اشاره به قانون حمایت از مصرف نمایندگان مصوب سال 1388، گفت: طبق این قانون، خدمات پس از فروش، بخشی از حقوق مشتری است که باید پس از تحویل کالا به وی و طی دوره استفاده از کالا تحقق یابد؛ همچنین هر کالایی که درجه سرمایه ای و با دوام بودن آن بیشتر باشد، خدمات پس از فروش در آن کالا از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

وی با بیان اینکه اگر یک کالا به شیوه قانونی وارد کشور شده باشد، نصب، تعمیر و خدمات پس از فروش آن باید به صورت رایگان صورت پذیرد، خاطر نشان کرد: در بسیاری از موارد، بی کیفیت بودن گارانتی، شرکت های فراورینماینده و وارداتی و یا فروشندگان را متضرر می نماید، چراکه مصرف نمایندگان عملکرد نامناسب یک شرکت گارانتی نماینده را بعضاً به پای سازنده یا فروشنده آن محصول می نویسند.

قشقایی با بیان اینکه هوشمند شدن نظارت بر شرکت های گارانتی نماینده متقابلاً هم به نفع مصرف نماینده و هم به نفع فراورینمایندگان و عرضه نمایندگان آن کالا است، مطرح نمود: بر اساس نتایج یک تحقیقات بازاریابی، یک مشتری راضی، به طور میانگین تجربه مثبت خود را برای 3 نفر دیگر بیان می نماید؛ اما یک مشتری ناراضی از خدمات پس از فروش، به طور میانگین اعلام نارضایتی خود را به 9 نفر دیگر انتقال می دهد.

این کارشناس مالی خاطر نشان کرد: آنچه که در حال حاضر در اولویت قرار گرفته است این است که فروشندگان، فراورینمایندگان و واردنمایندگان نسبت به فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در خصوص شیوه استعلام گارانتی و احراز هویت شرکت های گارانتی نماینده، اقدام نمایند تا در صورت بروز هرگونه بدعهدی از سمت این شرکت ها، در نزد مشتریان خود مقصر شناخته نشوند.

* دریافت هزینه های غیرقانونی بابت نصب و تعمیر لوازم خانگی

قشقایی با بیان اینکه در بسیاری از کشور های جهان، کیفیت خدمات پس از فروش یکی از معیار های مهم برای امتیازدهی به یک برند محصولات خانگی است، اذعان کرد: در ایران شاهد آن هستیم که بعضی گارانتی ها یا به طور کلی صوری و زینتی هستند و یا آنکه برای انجام تعهدات خود، مصرف نمایندگان را بر خلاف قانون مجبور به پرداخت هزینه های گزاف برای نصب و تعمیر دستگاه می نمایند.

وی اضافه کرد: از منظر حقوقی، شرکت گارانتی نماینده در یک قراداد مستقل یا یک شرط ضمن عقد، ملزم می گردد تا به ارائه خدمات پس از فروش و برطرف نقائص کالا در مدت زمان تعیین مبادرت کند. همانگونه که حق مشتری است تا در هنگام خرید از کیفیت و خدمات یک محصول اطلاع کافی پیدا کند، این حق نیز برای مشتری محفوظ است تا از کیفیت و میزان جوابگویی یک شرکت گارانتی نماینده اطلاع حاصل کند.

* مشاهده کیفیت خدمات برند های گارانتی در سامانه جامع گارانتی

قشقایی با اشاره به اینکه آگاهی پیدا کردن از اصالت، کیفیت، جوابگویی و مشتری مداری شرکت های گارانتی نماینده در بازار ایران به وسیله سامانه جامع گارانتی میسر خواهد بود، مطرح نمود: امتیازبندی و رتبه بندی شرکت های گارانتی نماینده، مدیریت نصابان در خصوص کالا های نصبی و امکان شناسایی تقلبی و یا دست دوم بودن کالا؛ از جمله مزایای سامانه جامع گارانتی برای مصرف نمایندگان است.

در کارتابل سامانه جامع گارانتی، یک صفحه اختصاصی برای مصرف نمایندگان کالا ایجاد شده که به وسیله آن تمامی گارانتی هایی که به نام فرد فعال شده، قابل مشاهده است؛ همچنین خریداران کالا می توانند از نظرات مشتریان شرکت های گارانتی و میزان رضایت افراد از آن ها اطلاع پیدا نمایند. همچنین بخش منحصر به فردی در این سامانه تعبیه شده است که اسامی گارانتی های نامعتبر و جعلی رایج در بازار را به شکل مستمر به اطلاع عموم مردم می رساند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "پیگیری شکایت مصرف کنندگان در سامانه جامع گارانتی، فریب مشتریان نصب و تعمیر لوازم خانگی به سرانجام می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیگیری شکایت مصرف کنندگان در سامانه جامع گارانتی، فریب مشتریان نصب و تعمیر لوازم خانگی به سرانجام می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید