پلیس استانبول 159 دانشجوی معترض را بازداشت کرد

به گزارش وبلاگ زرسید، در ادامه اعتراضات دانشجویان دانشگاه بغازیچی استانبول به انتخاب رئیس جدید این دانشگاه، پلیس با برهم زدن تجمع صدها دانشجو، 159 نفر از آنان را بازداشت کرد که با واکنش احزاب سیاسی این کشور روبرو شده است.

پلیس استانبول 159 دانشجوی معترض را بازداشت کرد

بخش ترکی بی بی سی روز دوشنبه گزارش کرد که پلیس با ورود به محوطه مقابل کمپ جنوبی دانشگاه بغازیچی که دفتر رئیس دانشگاه هم آنجاست، به بازداشت و برهم زدن تجمع دانشجویانی پرداخته که خواهان استعفای ملیح بولو، رئیس جدید این دانشگاه، شده بودند.

ملیج بولو از اعضای حزب حاکم ترکیه، (عدالت و توسعه) است و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور او را حدود یک ماه پیش به ریاست این دانشگاه قدیمی و معتبر در استانبول منصوب کرد.

اما دانشجویان انتصاب بولو را با اهداف سیاسی و کنترلی بر این دانشگاه ارزیابی کردند و خواهان استعفای او شده اند.

دانشجویان در اعتراض های خود که از اوایل ماه ژانویه گذشته شروع شد با انتصابی خواندن ملیج بولو علیه او شعار می دهند و می گویند او رئیس ما نیست.

اعضای هیات علمی این دانشگاه هم با اعتراض به انتصاب بولو آن را در تضاد با آزادی علمی، استقلال علمی و همچنین ارزش های دموکراتیک دانشگاه خود ارزیابی نموده اند.

فرمانداری استانبول اما در بیانیه ای علت مداخله پلیس و بازداشت دانشجویان را چنین توصیف نموده: گروهی از معترضان که مقابل ساختمان اصلی حضور پیدا نموده بودند و مانع از تردد به این ساختمان می شدند و بعضی از اعضای دانشکده و کلوب دگرباشان جنسی دانشگاه هم در میان آنها بودند به هشدارهای پلیس خصوصی دانشگاه که خواهان متفرق شدن آنها و انتها تجمع شده بودند، بی اعتنایی کردند.

بنابر گزارش ها پلیس هنگام یورش به دانشجویان دستور می داده که سرتان را پایین بیاندازید و در واکنش به این فرمان دانشجویان هشتگ سرت را پایین نینداز AşağıBakilmez# را در توییتر داغ نموده اند.

این هشتگ خیلی زود به بیانیه های سیاسی علیه بازداشت دانشجویان هم راه یافت.

در همین حال انجمن های دانشجویی دیگر هم به حمایت از دانشجویان معترض دانشگاه بغازیچی برای برگزاری تجمع های اعتراضی اعلامیه داده اند.

یورش روز دوشنبه پلیس به دانشجویان ساعتی پس از آن روی داد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در سخنانی اعتراضات دانشجویان بغازیچی را مورد حمله قرار داد و معترضان را مخربان اموال عمومی خواند.

اردوغان که در سخنانی تلویزیونی به اعتراضات دانشگاه بغازیچی واکنش نشان می داد، گفت: ما نسل جوانمان را همچون نقشی که در گذشته باشکوه کشورمان وجود دارد به آینده معرفی خواهیم کرد نه به عنوان جوانان ال جی بی تی. شما جوانان ال جی بی تی نیستید. شما اموال عمومی را تخریب نمی کنید. بلکه برعکس، شما التیام دهنده دل های شکسته هستید.

اعتراضات دانشجویی در دانشگاه بغازیچی که از حدود یک ماه پیش شروع شده سه روز پیش با بازداشت چهار دانشجو وارد مرحله جدیدی شد.

شنبه، 30 ژانویه، گزارش شد که پلیس چهار دانشجو را به علت خلق یک اثر هنری بازداشت نموده است.

این پوستر شامل پرچم رنگین کمانی دگرباشان جنسی در چهار گوشه تصویری از شاه ماران - نمادی اسطوره ای در ادبیات ترکیه - و کعبه بود.

این پوستر بخشی از یک فراخوان هنری اعتراضی به انتصاب ملیح بولو، رئیس جدید دانشگاه بغازیچی بود.

اما فرمانداری استانبول این اثر هنری را یک حمله زشت به باورهای دینی جامعه ترکیه خواند.

پس از آن هم سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه در توییتی این دانشجویان را منحرف خواند اما این اظهارنظر با واکنش خشمگین فعالان در شکبه های اجتماعی روبرو شد و از آن به عنوان سخنان نفرت پراکنانه یاد کردند و خواهان حذف این توییت شدند.

در مقابل نیز محافظه کاران و هواداران دولت در شبکه های اجتماعی این دانشجویان را محکوم کردند.

ابراهیم کالین، مشاور رئیس جمهوری ترکیه در این رابطه گفت: نه آزادی بیان و نه حق اعتراض از این اثر هنری دفاع نمی کند و اضافه کرد در خصوص این اقدام مجازاتی متناسب با قانون در نظر گرفته خواهد شد.

دانشجویان بغازیچی در توییتی خواهان آزادی دانشجویان بازداشتی شده اند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "پلیس استانبول 159 دانشجوی معترض را بازداشت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پلیس استانبول 159 دانشجوی معترض را بازداشت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید