خبرنگاران خاتمه ترامپ و ترامپیسم

به گزارش وبلاگ زرسید، تهران- خبرنگاران- همانطور که پیش از این نیز پیش بینی می شد دونالد ترامپ درنهایت با اعلام دستور رسمی شروع فرایند انتقال قدرت تسلیم واقعیت های ساختاری و قانون اساسی در ایالات متحده شد تا تیم بایدن بتواند فرآیند به دست گیری کاخ سفید را شروع کند.

خبرنگاران خاتمه ترامپ و ترامپیسم

روزنامه آفتاب یزد یادداشتی به قلم علی بیگدلی کارشناس مسایل بین الملل منتشر کرد که در ادامه می خوانیم: در واقع جز این راستا راه دیگری برای رئیس جمهور فعلی آمریکا وجود نداشت و او باید در نهایت به قانون اساسی تمکین می کرد. اینکه رئیس جمهور بازنده با برنده تماس بگیرد یا او را دعوت کند و شکست را بپذیرد امری تشریفاتی است که می تواند رخ ندهد اما اصل فرایند انتقال قدرت امری قانونی بود که گریزی از آن برای ترامپ وجود نداشت.

اینکه در مدت اخیر چنین دستوری صادر نشده بود بیشتر پاسخی از ترامپ به حامیانش بود که به خیابان ها آمده بودند، هرچند که به لحاظ قانونی برای انتقال قدرت دیر نشده بود. بنابراین پذیرش این واقعیت از سوی ترامپ را می توان گام اصلی او برای پذیرش شکست دانست. واقعیت موجود این است که ترامپ نتیجه را واگذار کرده و حالا او باید آماده خروج از سیاست شود. این برآورد که ترامپ در سیاست باقی خواهد ماند و اساسا مکتبی به نام ترامپیسم را شاهد خواهیم بود با اصول سیاست همخوانی ندارد.

آنچه هم اکنون از سوی حامیان ترامپ شاهد هستیم نوعی وابستگی های احساسی و عاطفی است و برمبنای اصول اجتماعی و سیاسی نیست که بتوان انتظار شکل گیری مکتبی به نام ترامپیسم را داشت. آنچه که ترامپ با شعار اول آمریکا به عنوان ارزش های آمریکایی مطرح می کرد در واقع ارزش های حاکم بر حزب جمهوری خواه و بخشی از مردم این کشور بوده و نه همه آمریکایی ها. حامیان افراطی حزب جمهوری خواه با دیدگاه هایی احساسی و تکیه بر نگاه های آخرالزمانی ترامپ را نجات بخش می دانستند اما این نگاه با دیدگاه های بخش بزرگی از مردم آمریکا همخوانی نداشت.

البته حزب جمهوری خواه با دیدگاه های خاص خود همچنان در ساختار آمریکا بازیگری مهم است و شاید چهار سال دیگر نیز بتواند براساس اصول حزبی خود که در دیدگاه های ترامپ نیز دیده می شد بار دیگر به قدرت در کاخ سفید برسد اما عصر سیاسی ترامپ را باید پایان یافته تلقی کرد و او احتمالا با سرخوردگی ناشی از شکستی که انتظارش را نداشت به جهانی تجارت بازخواهد گشت و سیاست را رها می کند.

ترامپ در دوره اول خود برخلاف بسیاری از روسای جمهور در جهان به دنبال این نبود تا نتیجه سیاست های خود را در میان مردم واکاوی کند و اگر رویه نادرستی وجود دارد اصلاح کند بلکه او براساس رسم جمهوری خواهانی که بسیار از خود راضی هستند تنها واقعیتی را که در نظر می گرفت اهداف و اصول جمهوری خواهان بود و تلاش می کرد بدون توجه به بازخورد مردم براساس آن اصول گام بردارد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران خاتمه ترامپ و ترامپیسم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران خاتمه ترامپ و ترامپیسم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید